تگ و اتیکت چیست؟




تگ و اتیکت چیست؟

تگ و اتیکت؛ برچسبی کوچک اما کاربردی


تگ و اتیکت لباس برچسبی است که همگی شما هنگام خرید لباس دیده‌اید و در تن‌تان حس‌ کرده‌اید. شما در هر سن‌و‌سالی که باشید، خرید لباس جدید از هر نوعی، حس خوشایندی را به ارمغان می‌آورد که نمی‌توان منکر آن شد. تگ و اتیکت تبلیغاتی برای محصولات مختلفی همچون پوشاک، کفش، وسایل الکتریکی و... کاربرد دارد‌. اتیکت‌ها از جنس‌های مختلفی همچون پارچه، کاغذ، چرم و پلاستیک تولید می‌شوند. این برچسب اطلاعات بسیار مفیدی را شامل می‌شود که هم برای خریدار و هم برای تولیدکنندگان آن جنس، مفید است. اگر شما به‌عنوان یک صاحب برند این مقاله را مطالعه می‌کنید، باید بدانید که طراحی تگ و اتیکت فواید بسیاری برای رونق کسب‌وکار شما دارد‌. در ادامه سعی داریم ضرورت وجود اتیکت بر لباس، کیف و کفش و ... را مورد بررسی قرار دهیم.

 

هرآنچه باید درباره تگ و اتیکت لباس بدانید

در رقابت بازار تجارت تگ لباس و کارت آویز اهمیت خاصی پیدا کرده است. پیش‌از هر چیزی آن‌چه به چشم می‌آید، زیبایی محصول است. با انتخاب یک اتیکت جذاب با رنگ‌های متناسب با لباس مدنظر، هارمونی خاصی ایجاد می‌کند که هم محصول را زیباتر می‌کند و هم  به‌نحوی برند آن محصول را تبلیغ می‌کند. اتیکت کوچک است؛ اما برای سالیان سال می‌تواند در خانه مشتری شما به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی عمل کند و شما بی‌آن‌که بدانید از طریق برچسب آن لباس ممکن است مشتریان جدیدی را پیدا کنید. البته لازم است گفته شود، پیداشدن مشتری از طریق تگ و اتیکت درصورتی است که کیفیت لباس آن‌قدر خوب باشد که دیگران را به خود جذب کند‌. در واقع، اتیکت را باید مانند یک پنجره کوچک در نظر گیریم که واسطه‌ای میان برند و مشتری محسوب می‌شود. به‌این‌صورت که اتیکت از جانب برند صحبت می‌کند تا نشان‌ دهد این لباس یا کیف و کفش از چه جنسی استفاده شده است و یا شرایط شست‌وشو و نگه‌داری آن به چه صورت است. در واقع با تگ و اتیکت اطمینان‌خاطر مشتری بیشتر می‌شود و با خیال راحت‌تری می‌تواند خریدار خود را متناسب با نیازش انجام دهد. معمولا برای اجناس پارچه‌ای از اتیکت پارچه‌ای استفاده می‌شود و برای تگ‌های آویز که مشتری آن را فوری از لباس جدا می‌کند، از نوع کاغذی استفاده می‌شود‌ تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم کار مشتری را راحت‌تر کند. از طرفی وقتی لباسی برای مدت زیادی در فروشگاه بماند، ممکن است اتیکت پارچه‌ای آن تغییر رنگ بدهد و کیفیت آن پایین بیاید.‌ این حالت به مشتری حس خوبی را القا نمی‌کند. به همین جهت بزخی ترجیح می‌دهند از تگ و اتیکت کاغذی استفاده کنند.  گاهی ممکن است این برچسب‌ها به گردن شما بخورد و حس خوشایندی را ندهد؛ اما باید دانست که اتیکت لباس چیزی جز یک آزار روزمره است. این تگ و اتیکت بیشتر از هر چیز نجات‌دهنده برای لباس محسوب می‌شود. این برچسب شامل تعداد زیادی از اطلاعات است که از بسیاری جهات ضروری است و ما اینجا، در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم تا دلیل اهمیت آن را درک کنید.

 

تگ و اتیکت لباس چیست؟

پوشاک از نظر قانونی موظف به داشتن برچسب‌هایی است.  البته در شرایط خاص ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. با این حال، شرایط کلی آن‌ها بسیار شبیه به یکدیگر هستند. تگ و اتیکت به دو صورت تولید می‌شوند؛ ممکن است با ماشین نساجی بافته ‌شود یا روی پارچه، چاپ ‌شود. اتیکت چاپ بیشتر برای مواقعی کاربرد دارد که اتیکت‌های کوچک و طراحی شده لازم باشد تا بر لباس‌ها حک شود‌. در نوع اتیکت چاپی، ممکن است اطلاعات یادداشت‌شده به مرور زمان بر اثر شست‌وشو کم‌رنگ شود. قیمت چاپ اتیکت نسبت به اتیکت بافته‌شده، کمتر و مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. در قسمت تگ و اتیکت حتما لوگوی برند مورد نظر بر آن حک می‌شود و این سبب می‌شود تا برچسبی به ابعاد کوچک، حکم برگه‌ تبلیغاتی داشته باشد که فرد هرکجا با آن لباس برود، برند شما را هم باید جابه‌جا می‌کند. قراردادن اتیکت بر لباس، همچون معامله‌ دو سر سود است؛ به‌این معنا که فروشنده یا بهتر بگوییم برند آن لباس، جنس خود را با اطلاعاتی که بر آن درج کرده‌ است، تضمین می‌کند و خریدار هم با اطمینان و نیازهایی که دارد، آن را خرید می‌کند. همان‌طور که بیان کردیم، تیکت کوچک اما بسیار کاربردی است، که نمی‌توان آن را نادیده‌گرفت‌.

 

جنس تگ و اتیکت از چیست؟

ما در این مقاله به پرکاربردترین نوع تگ‌ها، یعنی اتیکت‌های لباس، اشاره کرده‌ایم. این درحالی است که تگ‌ها و اتیکت‌ها به لباس محدود نمی‌شوند، به‌عنوان مثال، نوع دیگری از اتیکت وجود دارد که نام شخص یا عنوان شغلی افراد بر آن حک می‌شود. این نوع از اتیکت در بیمارستان‌ها، بانک‌ها، ادارات و سازمان‌ها بیشتر مرسوم است. در این‌ موارد جنس اتیکت‌ها از فلز سبک یا پلاستیک است. اگر جنس تگ و اتیکت‌های مرسوم پارچه‌ای را مورد بررسی قرار دهید، باید اشاره داشت که جنس برچسب‌هایی که برای چاپ بر پارچه مورداستفاده قرار می‌گیرند، در دو نوع تافته و ساتن هستند. در نوع ساتن، برچسب این قابلیت را دارد تا بتواند هشت رنگ را برای چاپ لوگو یا هر نوشته‌ای در خود جای‌ دهد. نوع دیگری از برچسب‌ها، تافته است که از لطافت و ظرافت بیشتری نسبت به ساتن برخوردار است.

در این نوع از چاپ از انواع چسب حرارتی و چسب هم استفاده‌ می‌شود. در چسب حرارتی با کمک تجهیزات اتیکت به چسب چسبیده‌ می‌شود و باکمک اتوی بخار، تگ یا اتیکت را برای روی لباس می‌چسبانند. در نوع دیگر چسب کاغذی را داریم که تگ‌ها به چسب چسبیده‌ می‌شود و پس‌از آغشته‌شدن به چسب، آن را به لباس می‌چسبانند. در این نوع از چاپ، ترکیب خیاطی و چاپ باهم است که معنا می‌دهد؛ چراکه بخشی از کار با چاپ برچسب انجام می‌شود و بخش دیگر باتوجه به برش و آهار و شیوه تاخوردن و حالت برجستگی برچسب مرتبط می‌شود.

انتخاب جنس تگ و اتیکت شرایط متفاوتی از سایر محصولات چاپی دارد؛ چراکه بسیار بستگی به جنس پارچه و طراحی مدنظر برند دارد. چنان‌چه برندی طرحی بخواهد با ریزجزییات و حک‌شدن لوگو و... در این حالت باید از پارچه‌ای استفاده شود که طرح‌دار و ضخیم باشند و‌ کیفیت پارچه بالا باشد. در همین‌جا لازم است در مورد غونت تگ و اتیکت گفته‌شود، فونت در اتیکت باید ساده و خوانا باشد تا مخاطب به‌راحتی بتواند آن را بخواند. اتیکتی با فونت‌های شکیل و عجیب‌‌وغریب خواننده را گیج می‌کند و عملا برای مشتری  کاربردی ندارد. در انتخاب رنگ هم باید توجه ویژه‌ای کرد تا نظر مخاطب را به جذب کند. استفاده از رنگ‌های متصاد با کنتراست‌های بالا معمولا بهتر جواب می‌دهد تا ابتدا مشتری به‌واسطه رنگ‌بندی، اتیکت را مورد بررسی قرار دهد.


تگ و اتیکت چیست؟

ویژگی‌های تگ و اتیکت لباس چیست؟

تگ و اتیکت لباس هم همچون سایر برچسب‌های تبلیغاتی باید دارای ویژگی‌هایی باشند که ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

·      نحوه قرارگرفتن

به‌طور کلی، برچسب‌های لباس باید محکم به لباس بچسبند تا زمانی‌که به دست مصرف‌کننده برسد. از این‌رو، نمی‌توان آن‌ها را مانند تگ‌های آویزان به‌طور آزاد به آن چسباند؛ بنابراین اکثر برندها به دوخت برچسب روی خود لباس متوسل می‌شوند. علاوه‌بر این، برچسب‌ها باید به‌راحتی قابل مشاهده باشند؛ بنابراین، آن‌ها باید واضحا بر لباس قرار بگیرند، به‌طوری‌که موقعیت آن‌ها در داخل لباس برای مصرف‌کننده آشکار شود.

 

·       محتوای پارچه

برچسب‌گذاری یک لباس باید حاوی اطلاعات مربوط به محتوای آن و موادی که تحت نام عمومی آن‌ها ثبت شده‌اند، باشد.  فهرست این محتوا باید با بالاترین درصد شروع شود و با کم‌ترین درصد پایان یابد.

 

·       ساخت کشور مبدأ

این مسئله معروف است که تمام لباس‌ها باید دارای برچسبی باشند که محل تولید آن‌ها را مشخص می‌کند.  لازم نیست این اطلاعات در برچسبی مشابه محتوای پارچه و دستورالعمل‌های مراقبت قرار گیرد.

 

·      دستورالعمل‌های شستشو و مراقبت

برچسب لباس باید حاوی اطلاعات کافی برای کمک به مصرف‌کننده در مراقبت از محصول خود باشد. حتما شیوه‌های شست‌وشویی که از لباس محافظت می‌کند و آن‌هایی که به آن آسیب می‌رساند، باید صریح ذکر شوند. برچسب‌ها با نشان‌دادن بهترین روش‌های شست‌وشو و مراقبت از لباس‌های‌یتان، به شما اجازه می‌دهند که آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری بپوشید. در واقع، تخمین زده ‌می‌شود که مصرف‌کنندگان می‌توانند با پیروی از دستورالعمل‌های برچسب، طول عمر یک لباس را ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش دهند.

 

·      شناسه سازنده

در نهایت، برچسب پوشاک باید شامل شماره شناسایی ثبت شده برند باشد.  نام شرکت هم می‌تواند مشخص شود. اکنون که اطلاعاتی را که برچسب لباس باید حاوی آن باشد، می‌دانید، دلایل اهمیت آن‌ها ممکن است واضح به نظر برسد.  مطمئنا شما می‌دانید که لباس را با چه چیزی و در چه شرایطی بشورید یا این‌که جنس لباس از چه چیزی ساخته شده‌ است و این‌ها به‌طورکلی دلایلی نسبتا سطحی به‌نظر می‌رسند‌.  در حقیقت، تگ و اتیکت لباس‌ها می‌توانند در این زمینه به ما کمک بیشتری کنند.

 

چرا باید لباس‌هایی بخرید که تگ و اتیکت دارند؟

برچسب لباس‌ها، شما را به مصرف‌کنندگان باهوش‌تری تبدیل می‌کند. اگرچه بسیاری از افراد این کار را نمی‌کنند؛ اما خواندن برچسب‌ها قبل‌از خرید لباس ضروری است؛ چراکه می‌تواند به فرد کمک کند تا خریدهایی را انجام دهد که از آن راضی باشد و مطابق نیازهای فرد باشد. در ادامه چندی از مزایای وجود تگ و اتیکت لباس را بیان خواهیم کرد.

 

·      پرهیز از هزینه‌های غیرضروری

تعدادی لباس وجود دارد که "فقط خشک‌شویی" هستند. به این معنی که صرفا تمیز نگه‌داشتن آن‌ها می‌تواند هزینه قابل‌توجهی برای برخی باشد.  در چنین مواردی، بررسی برچسب مراقبت از یک لباس قبل از خرید آن می‌تواند به شما در جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری کمک کند.

 

·       پیدا کردن کالای مورد نظر

فرد اغلب هنگام خرید لباس هدف خاصی دارد و بسته‌به انتظارات فرد، باید به‌دنبال پارچه‌های خاص باشد. به‌عنوان مثال، وقتی صحبت از لباس‌های مخصوص آب‌و‌هوا می‌شود، ممکن است فقط به‌دنبال مواد گرم یا خنک باشید. از سوی دیگر، اگر کسی به‌دنبال لباس‌های اکتیو است، ممکن است قطعاتی را که از لیکرا یا پلی‌استر ساخته شده‌اند، هدف قرار دهد.  از این پس، برای یافتن تناسب کامل، مصرف‌کننده باهوش باید همیشه نگاهی به برچسب‌گذاری لباس بیاندازد.

 

·       طفره‌رفتن از مسائل بهداشتی

با قراردادن اتیکت بر لباس احتمال طفره‌رفتن از جنس پارچه به صفر می‌رسد؛ چراکه ممکن است برخی از افراد به بعضی از مواد و پارچه‌ها آلرژی داشته باشند. خواندن برچسب‌های لباس ممکن است به افراد آسیب‌دیده کمک کند تا موقعیت‌های خطرناک را دور بزنند و منحصرا پارچه‌های ضدحساسیت را انتخاب کنند. مطمئنا برچسب‌های لباس به ما این امکان را می‌دهند که مصرف‌کنندگان باهوش‌تری شویم. دفعه بعد، قبل‌از این‌که خواستید آن‌ها را با قیچی ببرید، لحظه‌ای به مزایای آن‌ها توجه کنید.

 

کلام آخر

به‌نظر می‌رسد که برچسب‌های لباس مهم‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کردید. چه برای افرادی که می‌خواهند حین خرید لباس به مصرف‌کننده‌ای باهوش‌تر یا مسئولیت‌پذیرتر تبدیل شوند، چه برای برندها که سعی دارند با احترام به سلیقه مشتری و شفاف‌سازی جنس و کیفیت پارچه و دادن اطلاعاتی از این دست، برند خود را تقویت کنند. اتیکت هر لباس، کوچک است؛ اما گویا تضمین‌کننده جنس و کیفیت پارچه است که سعی دارد با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. صحبت ما با برندهایی است که می‌دانند در بازار رقابت تجاری تفاوت در جزییات است و همین ریزه‌کاری‌ها است که آن‌ها را از سایر برندها متفاوت می‌کند. در کنار پارچه انواع دیگری از اتیکت وجود دارد که بر فلز، پلاستیک و... هم حک می‌شود. باید گفت تگ و اتیکت به‌دلیل ابعاد و جنس پارچه‌ها، طراحی و چاپ ویژه‌ای را می‌طلبد. در این میان اعتماد به مجموعه‌هایی که از تجربه کافی برخورداراند، به‌نظر منطقی می‌رسد.

شبکه چاپ با دارابودن سیستم یک‌پارچه‌ای از متخصصانی در زمینه طراحی و گرافیک و  چاپ، کار را از ابتدا تا انتها برعهده می‌گیرند و درنهایت این نتیجه کار خواهد بود که شما را شگفت‌‌زده خواهد کرد. برای بیان حرفه‌ای‌بودن شبکه چاپ همین بس که این مجموعه می‌تواند تیراژهای 1000 تا 1 میلیون را در 10 روز به مشتری تحویل دهد. شبکه چاپ با دارا‌بودن چاپخانه اختصاصی تحویل سفارش‌ها را به حداقل می‌رساند. تنوع و کیفیت کار در کنار سرعت، یکی از فاکتورهای مهم در چاپ است، خصوصا چاپ تگ و اتیکت که باید از ظرافت و تخصص مضاعفی برخوردار باشد. شبکه چاپ با بیش از ۲۵ قالب محصول چاپی در ایران یکی از کامل‌ترین مجموعه‌ها در زمینه تنوع در چاپ به‌حساب می‌آید و از تحویل کاری که می‌دهد، اطمینان کافی دارد. خدمات پس‌از فروشی همچون گارانتی کار و تضمین رنگ‌ها پس از چاپ از جمله آن‌ها است.

تمام این ویژگی‌ها سبب شده است تا شبکه چاپ مجری بیش از 100 برند مطرح در سطح کشور باشد. سرعت، خلاقیت، تجربه، کیفیت از فاکتورهایی است که هر چاپی در هر نوع  و اندازه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. کار را باید سپرد به کاردان که در این‌جا کاردان شبکه چاپ است و با امکانات و تجهیزاتی که دارد و تجربیاتی که در طی سالیان کسب کرده است، از بهترین‌ها در صنعت چاپ محسوب می‌شود. اگر پس‌از خواندن این مقاله در مورد تگ و اتیکت سوالی برای شما پیش آمده است و نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، کارشناسان ما با تخصص خود، شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کنند تا شما به نتیجه دل‌خواه خود دست یابید.


تگ و اتیکت چیست؟

2022-10-20 11:38:31 

تگ/ تگ_و_اتیکت/ اتیکت/تگ_آویز/تگ_لباس/ کارت_آویز


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس