کاغذ کرافت چیست؟




کاربرد کاغذ کرافت چیست و چه ویژگی‌های دارد؟

کاربرد کاغذ کرافت چیست و چه ویژگی‌های دارد؟


احتمالا بارها این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده است که دلیل اهمیت کاغذ کرافت چیست و چه کاربردی در بازار و تجارت دارد؟ در این مقاله با ما باشید تا بیشتر درباره این کاغذ و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. کاغذ کرافت نه‌تنها در کشور ما بلکه در اغلب کشورهای توسعه‌یافته از کاربرد چشم‌گیری برخوردار است؛ به نحوی‌که بسیاری از تولیدکنندگان هزینه و انرژی ویژه‌ای برای تهیه آن به‌کار می‌گیرند.

در پاسخ به این سوال که ارزش و اهمیت کاغذ کرافت چیست می‌توان به کاربرد آن در اغلب کسب‌و‌کارها اشاره کرد. بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان از این ابزار کاربردی و استاندارد جهت بسته‌بندی و پکیجینگ محصولات خود استفاده می‌کنند. مقرون‌ به‌صرفه و سالم‌بودن این کاغذ در مقایسه با سایر انواع کاغذهای بسته‌بندی یکی از دلایل اصلی پرکاربرد بودن آن به‌شمار می‌رود. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های کاغذ کرافت آشنا خواهید شد.

 

ماهیت و ارزش کاغذ کرافت چیست؟

این روزها که محیط زیست در خطر نابودی است، بسیاری از دانشمندان استفاده از انرژی یا ابزارهای تجدید‌پذیر را سفارش می‌کنند. براین اساس کاربرد و تهیه ابزارهای سالم و استاندارد در تمام امور توصیه می‌شود. این قانون در بازار خرید و فروش و تجارت هم از ارزش بالایی برخوردار است.

یکی از اقدامات اساسی در این زمینه استفاده از کاغذ کرافت است که طرفداران زیادی دارد؛ اما دلیل کاربرد کاغذ کرافت چیست؟ این کاغذ به‌عنوان یک ماده اولیه استاندارد و سازگار با محیط زیست به‌کار می‌رود و از ارزش زیادی برخوردار است. کاغذ کرافت در مقایسه با بسیاری از کاغذهای دیگر ضرر کم‌تری برای محیط زیست به‌دنبال دارد.

شاید بپرسید منظور از سازگاری کاغذ کرافت چیست؟ مگر سایر کاغذها چه مشکلی برای طبیعت ایجاد می‌کنند؟ وقتی از سازگاری کاغذ کرافت با محیط زیست صحبت می‌شود منظور عدم استفاده از هرگونه پلاستیک یا مواد مضر در ساخت آن است. در ساخت این کاغذ از هیچ‌گونه پلاستیک یا فلزی استفاده نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان جهت ساخت انواع بسته‌بندی و پکیجینگ روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

اصول و راهکارهای تهیه کاغذ کرافت چیست و چگونه است؟

در تهیه این کاغذ باید مراحل خاصی را پشت سر گذاشت تا در هنگام کاربرد آن با بسته‌بندی‌های حرفه‌ای و استانداردی روبه‌رو شد. در ابتدا برای ساخت این کاغذ به خمیر چوب نیاز است که اجزا آن از سلولز و لیگنین ساخته شده است.

به‌طور معمول این دو عنصر یعنی سلولز و لیگنین باید از هم جدا شوند؛ بنابراین جهت انجام این جداسازی، تراشه‌های چوب الکل سفید که از سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم ساخته شده است، باید پخته شود. در نتیجه این کار تفاله‌ای از چوب جامد و الکل سیاه به‌جا می‌ماند و تراشه‌های چوب به خمیر تبدیل می‌شوند. این تفاله و خمیر به جا مانده به کاغذی به نام کاغذ کرافت تبدیل می‌شود.

 

ماهیت بافت کاغذ کرافت چیست؟

کاغذ کرافت به‌عنوان یک کاغذ محبوب شناخته می‌شود که این محبوبیت را مدیون بافت و جنس منحصر‌به‌فردش است. کرافت را از چوب‌های متنوعی به‌ویژه بامبو و رزین می‌سازند که مقاومت و ماندگاری بالای آن را به‌دنبال دارد. در برخی موارد کاغذ کرافت را از کاغذ باطله می‌سازند که علاوه‌بر اقدامی مثبت در جهت حفظ محیط زیست، کاغذی مقرون به‌صرفه محسوب می‌شود.

پایداری این محصول از اساسی‌ترین دلایل اهمیت آن محسوب می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان طرفدار محیط زیست این کاغذ را به سایر نمونه‌ها جهت بسته‌بندی محصولات خود ترجیح می‌دهند. کاغذ کرافت به‌عنوان یک محصول با چرخه پایدار شناخته می‌شود. این کاغذ علاوه‌بر بسته‌بندی محصول، سودآوری خوبی برای شما خواهد داشت.

 

چرا کاغذ کرافت از کاغذ معمولی مناسب‌تر است؟

همان‌طور که تا اینجا گفته شد، کاغذ کرافت به‌عنوان اولویت اول اغلب تولیدکنندگان و فروشندگان استفاده می‌شود. این کاغذ از مقدار لیگنین کم و گوگرد زیادی برخوردار است که مقاومت و پایداری بیشتر آن در مقایسه با سایر کاغذها را به‌دنبال دارد.

کاغذ کرافت برعکس بسیاری از کاغذها به سفیدکاری نیاز ندارد، سفیدکاری مقاومت کاغذ را به‌طرز قابل توجهی پایین خواهد آورد. کاغذ کرافت از انسجام و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و در بسته‌بندی تولیدات یا محصولات کمک شایانی خواهد کرد.

 

ویژگی‌های کاغذ کرافت چیست؟

کرافت به‌دلیل ویژگی‌های خاصش از کاربرد بالایی برخوردار است، به همین دلیل مورد پسند اغلب فروشندگان یا تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های این کاغذ را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

 

  • قدرت جذب مخاطب

وقتی از قدرت جذب این کاغذ صحبت می‌شود ظاهر منحصربه‌فرد آن در ذهن تداعی می‌شود. به‌واسطه ظاهر خاص و کلاسیک این کاغذ، بسیاری از تولیدکنندگان آن را جهت بسته‌بندی‌کردن محصولات‌شان ترجیح می‌دهند. جذابیت این نوع کاغذ با هیچ کاغذی دیگری قابل مقایسه نیست.

 

  • انعطاف‌پذیری بالا

انعطاف‌پذیری بالا یکی دیگر از دلایلی است که آن را به محبوبیت بالایی می‌رساند. به‌واسطه این ویژگی کاغذ کرافت، می‌توان از آن برای بسته‌بندی هر نوع وسیله و ابزاری استفاده کرد؛ برای مثال انواع کتاب، لباس، انواع جعبه و بسته بندی... را می‌توان با این کاغذ بسته‌بندی کرد.

 

  • مقرون به‌صرفه‌بودن

یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌ها کاغذ کرافت هزینه کم استفاده از آن است؛ اما مزیت مقرون به‌صرفه‌بودن کاغذ کرافت چیست؟ هزینه پایین این کاغذ به شما کمک می‌کند تا با هزینه کم‌تر یک بسته‌بندی استاندارد و مناسب داشته باشید.

 

  • سازگاری با محیط زیست

این کاغذ از سازگاری بالایی با محیط زیست برخوردار است، بر این اساس آن را به‌عنوان یک کاغذ استاندارد و مناسب مورد استفاده قرار می‌دهند. به دلیل عدم استفاده از هرگونه پلاستیک یا مواد مضر در ساخت و بافت این نوع کاغذ آن را به‌عنوان محصولی سازگار با محیط زیست می‌شناسند.

 

  • کشسانی عالی

مزیت کشسانی بالای کاغذ کرافت چیست؟ به‌دلیل کشسانی بالای این محصول، می‌توان از آن جهت بسته‌بندی و کادوی انواع محصولات استفاده کرد. در واقع کشسانی خوب این کاغذ کمک می‌کند تا آن را در طرح و شکل‌های مختلف درآورد و از آن بسته‌بندی‌های جذابی ساخت.  

 

  • مقاومت بالا

کاغذ کرافت از بافتی مقاوم و منسجم برخوردار است. درواقع به‌واسطه این ویژگی آن را برای ساخت بسته‌بندی‌های مختلف استفاده می‌کنند. به دلیل مقاومت بالای کاغذ کرافت در برابر پارگی آن را در صنایع مختلف به‌کار می‌برند؛ از صنعت پوشاک گرفته تا فروش ابزار خودرو یا وسایل فنی می‌توان از بسته‌بندی‌های کرافت استفاده کرد.

 

  • عدم وجود لینگین

ای عنصر مقاومت و پایداری کاغذ را پایین می‌آورد. در ساخت کاغذ کرافت از لینگین استفاده نمی‌شود، به همین خاطر آن را یکی از کاغذهای استاندارد و مقاوم بازار به‌حساب می‌آورند. پایداری خوب کرافت را باید مدیون عدم استفاده از لینگین یا درصد کم آن در ساخت کاغذ کرافت دانست.

 


کاربرد کاغذ کرافت چیست و چه ویژگی‌های دارد؟

کاربردهای کاغذ کرافت را بشناسید

تا اینجا با ماهیت کاغذ کرافت و ویژگی‌های آن آشنا شدید. این کاغذ در بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها استفاده می‌شود و طرفداران مخصوص خود را دارد. اغلب کاربران و تولیدکنندگان این کاعذ را ترجیح می‌دهند. اما از جمله موارد کاربرد کاغذ کرافت چیست؟

 

  • بسته‌بندی پوشاک

همان‌طور‌که گفته شد کاغذ کرافت یکی از پرکاربرترین کاغذها جهت چاپ جعبه بسته‌بندی انواع پوشاک محسوب می‌شود. مقاومت، کشسانی و انسجام خوبی که در این کاغذ وجود دارد عامل اصلی کاربرد آن در ساخت انواع پاکت و جعبه بسته‌بندی پوشاک به‌شمار می‌روند.

 

  • تولید کاغذ بیمارستانی

زباله‌های بیمارستانی از خطرناک‌ترین زباله‌ها محسوب می‌شوند؛ بنابراین در سال‌های اخیر جهت استاندارد‌شدن این زباله‌ها به‌جای پلاستیک از پاکت‌های تولیدشده با کاغذ کرافت استفاده می‌شود.

 

  • بسته‌بندی مواد غذایی

رعایت بهداشت غذا و مواد خوراکی اصلی‌ترین عامل در تجارت آن‌ها محسوب می‌شود، در واقع جهت حفظ سلامت آن‌ها باید از بسته‌بندی‌های استاندارد و طبیعی مانند کاغذ کرافت استفاده کرد. کاغذ کرافت به بسته‌بندی مواد غذایی کمک می‌کند. علاوه‌بر سالم‌ماندن این مواد حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی راحت آن‌ها از مزایای این نوع بسته‌بندی محسوب می‌شود. 

 

  • بسته‌بندی مرکبات و میوه‌های خشک

حفظ سلامت این دو نوع ماده خوراکی هم مانند مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس جهت بسته‌بندی انواع مرکبات و خشکبار از بسته‌بندی‌های جذاب و منحصر‌به‌فرد استفاده می‌شود که علاوه‌بر سالم‌بودن به جذب مخاطب کمک زیادی می‌کند.

 

  • تولید کارتن

تولید انواع کارتن جهت جابه‌جایی محصولات آن هم از کرافت از دیگر کاربردهای این کاغذ محسوب می‌شود. مقاومت و پایداری بالای این کاغذ به حفظ انسجام کارتن کمک زیادی می‌کند که در نتیجه جهت حمل‌و‌نقل انواع محصولات با وزن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • چاپ انواع پاکت

تولید پاکت‌نامه از کاغذ کرافت از کاربردهای همیشگی پاکت کرافت محسوب می‌شود. اغلب پاکت‌نامه‌های مورد استفاده در هر حرفه و صنعتی از این کاغذ تولید شده است.

 

  • تولید بروشور

از آن‌جا که بروشور یک ابزار تبلیغاتی محسوب می‌شود و کاغذ کرافت یکی از جذاب‌ترین کاغذهای موجود در بازار است، از آن جهت تولید انواع بروشور استفاده می‌کنند. این کاغذ به جذابیت بروشور و در نتیجه جلب بیشتر مخاطب کمک زیادی خواهد کرد.

 

  • تولید انواع جعبه کادو

فرقی ندارد جعبه کادوی فانتزی یا کلاسیک انتخاب می‌کنید، در هر صورت جعبه تولید‌شده از کاغذ کرافت جذابیت کادوی شما را دوچندان خواهد کرد. این کاغذ زیبایی خاص و منحصر‌به‌فردی به جعبه خواهد داد و به‌طرز شگفت‌انگیزی ذهن مخاطب شما را به سمت خود خواهد کشاند.

 

  • تولید کارت‌های ویزیت

این کاغذ به کمک قابلیت جذب همیشگی خود، مخاطبان اختصاصی شما را به خود جلب می‌کند. کارت ویزیتی که از کاغذ کرافت ساخته شده است در ذهن و خاطر مخاطب‌تان خواهد ماند. این ویژگی مختص کاغذ کرافت است.

 

  • ساخت انواع ساک دستی

این روزها ساک دستی‌ها از جایگاهی عالی در میان مردم به‌ویژه جوان‌ها جهت هدیه‌دادن برخوردار هستند؛ بنابراین بهتر است در ساخت آن‌ها نهایت دقت را به‌عمل آورد. یکی از بهترین مواد اولیه جهت تولید این محصولات، کاغذ کرافت است که جذابیت ویژه‌ای برای مخاطب دارد.

 

بهترین گرماژ برای کاغذ کرافت چیست؟

می‌دانید که تمام کاغذهای موجود در بازار از گرماژهای مختلفی ساخته می‌شود و هر کدام جهت امری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از پرکاربردترین این کاغذها، کرافت است که بسته‌به نوع نیاز از گرماژهای مختلف آن می‌توان استفاده کرد. در این میان به‌طور متوسط گرماژ 70 تا 140 آن بیشترین کاربرد را دارد.  

درصورتی‌که قصد تولید انواع بسته‌بندی تنقلات یا صیفیجات را دارید، بهتر است از کرافت با گرماژ 40 تا 70 استفاده کنید که هم سبک‌تر است و هم مقاومت بالایی دارد؛ اما اگر تولید انواع بسته‌بندی کارتنی و مقوا مد نظرتان است، کرافت با گرماژ 70 تا 140 گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود.

 

کلام آخر

از مزایا و کاربردهای کاغذ کرافت هر چه گفته شود کم است؛ اما دلیل اهمیت و کاربرد کاغذ کرافت چیست که آن را به این حد از محبوبیت رسانده است؟ همان‌طور که گفته شد این کاغذ از ویژگی‌های زیادی برخوردار است که مقاومت، سازگاری با محیط زیست، پایداری و... از جمله ویژگی‌های خاص آن به‌شمار می‌رود. به همین خاطر به یک کاغذ پرکاربرد و پرطرفدار تبدیل شده است.

مجموعه شبکه چاپ به‌عنوان یک موسسه حرفه‌ای و با سابقه در زمینه چاپ انواع محصولات به کمک کاغذ کرافت از نتایج خوبی برخوردار است. کافی است سفارش‌های خود را به این مجموعه بسپارید تا در زمانی کوتاه محصولی قابل قبول را به شما تحویل دهد. کیفیت بالای چاپ، سابقه طولانی، قیمت مناسب، کاربرد مواد اولیه عالی، تضمین کار نهایی و... از خدمات این مجموعه حرفه‌ای محسوب می‌شوند.


کاربرد کاغذ کرافت چیست و چه ویژگی‌های دارد؟

2022-10-20 14:30:58 

کاغذ_کرافت/ کرافت/ چاپ_کرافت


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس