چاپ سیلک اسکرین، روشی مدرن در چاپ روی سطوح




چاپ سیلک اسکرین، روشی مدرن در چاپ روی سطوح


چاپ سیلک اسکرین یکی از روش‌های مدرن صنعت چاپ به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر کاربرد زیادی پیدا کرده است. همان‌طور‌که می‌دانید چاپ روی سطوح مختلف از جمله چاپ سیلک یکی از راه‌های پرطرفدار برای انجام پروژه‌های چاپ محسوب می‌شود. چاپ سیلک اسکرین که با هدف چاپ تصویر آن‌هم به کمک پارچه‌های توری مخصوص صورت می‌گیرد، تصاویر مد نظر را با‌کیفیت بالا و به‌صورت طبیعی روی سطح مد نظر انتقال می‌دهد. روش‌های زیادی در این نوع چاپ مورد استفاده هستند که چاپ سیلک روی جعبه یا حتی چاپ سیلک روی ساک دستی یکی از رایج‌ترین آن‌ها است. می‌دانید‌که صنعت چاپ هم مانند هر صنعت دیگری در حال پیشرفت و ترقی است؛ بنابراین می‌توان چاپ سیلک اسکرین را یکی از روش‌های جدید و پرکاربرد به‌خصوص در پروژه‌های مهم و بزرگ به‌حساب آورد. در مقاله حاضر بیشتر با این نوع چاپ آشنا خواهید شد.

 

چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ روی صفحه که تحت عنوان چاپ سیلک هم شناخته می‌شود، فرآیند انتقال طرح شابلون‌شده روی یک سطح با استفاده از صفحه مشبک، جوهر و یک تیغه لاستیکی است. فرآیند اصلی چاپ روی صفحه شامل ایجاد یک شابلون روی صفحه مشبک و سپس فشار جوهر جهت ایجاد و حک طرح روی سطح زیرین می‌شود. اغلب از سطوحی مانند پارچه و کاغذ در این روش استفاده می‌کنند؛ هر چند ‌که چاپ سیلک روی ساک دستی، چوب، فلز و... هم امکان‌پذیر است. چاپ سیلک اسکرین به‌دلایل مختلفی از مخاطبان زیادی برخوردار است که می‌توان انتخاب گسترده رنگ‌های قابل استفاده قانع کننده‌ترین دلیل برشمرد. چاپ سیلک سفید روی بگ نمونه‌ای از این مورد محسوب می‌شود.

اصولا چاپ سیلک روی پارچه و کاغذ با انتقال مستقیم جوهر روی سطوح انجام می‌شود. طرح‌های منتقل‌شده به‌کمک این روش ماندگاری و دوام زیادی دارند؛ به‌همین خاطر در انتقال طرح روی انواع تی شرت، شلوار، لباس‌های ورزشی و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. چاپ سیلک با سابقه‌ای بیش‌از صد سال از محبوب‌ترین روش‌های چاپ است و در بخش‌های هنری و تجاری کاربرد زیادی دارد. انواع زیادی از این نوع چاپ وجود دارند که بسته‎به هدف فرآیند چاپ شناخته می‌شوند. در این میان انواع خط‌نگاری برای بخش‌های طراحی گرافیک روی پارچه، فلز، جعبه و... بیشترین کاربرد را دارند.

 

چاپ سیلک اسکرین چگونه انجام می‌شود؟

اولین مرحله در فرآیند چاپ سیلک شامل ایجاد یک صفحه سفید است که با استفاده از نور ماوراء‌بنفش جهت انتقال طرح مورد نظر روی یک تخته توری بافته‌شده انجام و سایر قسمت‌های تخته توسط یک شابلون مسدود‌کننده جوهر مسدود می‌شود. در مرحله بعد جوهر ریخته‌شده روی صفحه با کمک یک تیغه لاستیکی و با فشار زیاد روی سطح مورد نظر حک خواهد شد. در بسیاری از موارد از جمله چاپ سیلک روی کاغذ کرافت هم از این روش بهره می‌گیرند. در چاپ صفحه، هر رنگ باید با استفاده از یک صفحه نمایش متفاوت آن‌هم در یک زمان اعمال شود؛ بنابراین معمولا برای طرح‌های چند رنگ به صفحه‌های متعددی نیاز است.

 

چاپ سیلک اسکرین به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

به‌طور‌کلی چاپ سیلک به دو روش اتوماتیک و دستی صورت می‌گیرد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در روش دستی توری خاصی که تار و پودهای منظم با سوراخ‌هایی بسیار ریز به‌صورت عمودی و افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ سیلک روی جعبه و کاغذ معمولا به این روش و  با ابزارهایی مانند لاک و قلم، مداد شمعی، استنسیل و... صورت می‌گیرد که به بالا‌رفتن ماندگاری کار کمک می‌کنند. در مرحله بعد باید شابلون ساخته شود که در مرحله چاپ مورد استفاده است. در هنگام چاپ باید کاغذ یا هر ماده دیگری که مدنظر است در اندازه‌ای بزرگ‌تر و به‌صورت تخت بریده شود.

در مرحله بعد جهت جلوگیری از نفوذ رنگ به حاشیه متریال مد نظر باید حاشیه‌های داخلی شابلون با استفاده از چسب مخصوص بسته شود. رنگ مورد استفاده به چند ساعت فرصت جهت خشک‌شدن نیاز دارد تا در نهایت طرح مورد نظر به‌خوبی و بدون هیچ‌گونه نقصی روی متریال حک شود. از مزایای روش اتوماتیک استفاده از چند رنگ به‌صورت همزمان در یک سطح است. این نکته را باید مد نظر قرار داد که در روش اتوماتیک هم تمام این مراحل به‌صورت ماشینی انجام می‌شود درحالی‌که نیازی به خشک‌شدن رنگ نیست. این روش اغلب در چاپ سیلک سفید روی بگ، جعبه، ساک دستی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.




مزایا و معایب چاپ سیلک اسکرین چیست؟

خواندید ‌که این نوع چاپ برای سال‌ها یکی از روش‌های پرطرفدار چاپ محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر از پیشرفتی چشم‌گیر و قابل توجه برخوردار شده است. چاپ سیلک روی کاغذ کرافت، جعبه، ساک‌دستی و... نمونه‌ای از روش‌های چاپ سیلک و امروزه محبوب‌ترین روش چاپ روی تی‌شرت است. فارغ از همه موارد ذکرشده این روش هم از مزایا و معایب زیادی برخوردار است که در ادامه با هر کدام به‌صورت جداگانه آشنا خواهید شد.

 

مزایای روش چاپ سیلک

از جمله مزایای روش چاپ سیلک که موجب افزایش مخاطبان آن شده است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • روشی ارزان و کم‌هزینه برای چاپ در تعداد زیاد
  • مقرون‌به‌صرفه و عدم نیاز به جوهر زیاد (معمولا به 1 یا 2 رنگ جوهر نیاز دارد)
  • دقت بسیار بالای طرح‌های قابل استفاده (به ویژه در چاپ سیلک سفید روی بگ، جعبه و...)
  • تنوع بالا و قابل استفاده بر روی انواع مواد و متریال مختلف (از جمله پنبه، کاغذ کرافت، پلی‌استر، چوب، پلاستیک و شیشه)
  • دوام بسیار بالا و چاپی ابریشمی
  • قابلیت استفاده مجدد از صفحه نمایش
  • دارای بافتی نازک و سبک و عدم ایجاد خلل در نرمی و راحتی لباس

 

معایب روش چاپ سیلک

همان‌طور که گفته شد این روش معایبی هم دارد که گاهی تحت عنوان نقص یا محدودیت چاپ سیلک اسکرین از آن‌ها یاد می‌شود. این معایب شامل موارد زیر هستند:

  • مقرون ‌به‌صرفه نبودن برای مقادیر کم
  • مقرون ‌به‌صرفه نبودن از نظر تعداد رنگ ( 3 یا بیشتر) در طرح‌های گرافیکی
  • نیاز به دانش زیاد و تخصص در اجرای طرح و کاربرد درست رنگ‌ها
  • امکان چسبیدن پرزها به جوهر در‌صورت عدم نگه‌داری درست
  • امکان طولانی‌شدن سفارش به‌دلیل ساخت صفحه‌های خاصی برای هر رنگ جوهر
  • نیاز به نگه‌داری زیاد به‌ویژه در مواردی مانند چاپ سیلک روی کاغذ کرافت و جعبه
  • نیاز به کیفیت بسیار بالا (درصورت پایین‌بودن کیفیت رنگ، امکان تغییر رنگ پارچه وجود دارد)

 

تجهیزات مورد استفاده در چاپ سیلک اسکرین

به‌منظور ایجاد تصاویر چاپ‌شده زیبا و چشم‌گیر روی سطوح مختلف، برخی تجهیزات چاپ صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند که به ترتیب زیر با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • دستگاه چاپ
  • جوهر
  • Squeegee
  • یک واحد فلاش کیور
  • خشک‌کن نوار نقاله

اصلی‌ترین قطعه در این فرآیند دستگاه چاپ است که بدون آن انجام کار چاپ میسر نیست. ماشین‌های دستی و اتوماتیک هر دو گزینه‌های مناسبی جهت شروع کار به‌شمار می‌آیند که بسته‌به نوع نیازتان یکی را انتخاب خواهید کرد. در چاپ سیلک روی کاغذ کرافت یا چاپ سیلک روی جعبه به وفور از این روش‌ها استفاده می‌شود. بااین‌حال همان‌طور‌که گفته شد، ماشین‌های اتوماتیک به‌ سرعت روند کار و افزایش کیفیت آن‌ها کمک قابل توجهی می‌کنند. جوهر از دیگر تجهیزات مورد نیاز در چاپ سیلک اسکرین محسوب می‌شود که جوهر پایه آب، جوهر تخلیه یا جوهر سنتی پلاستیزول از اصلی‌ترین آن‌ها هستند. این نکته را در نظر داشته باشید که می‌توان رنگ‌های جوهر چاپ روی صفحه را براساس طراحی و سفارش مشتری انتخاب کرد.

در اغلب فرآیندهای چاپ به این روش به‌ویژه چاپ سیلک روی بگ یا متریال‌های این‌چنین از یک اسکاچ برای عبور جوهر روی صفحه و قرار دادن چاپ طراحی شده استفاده می‌شود. آخرین بخش از تجهیزات فرآیند چاپ یک واحد فلاش کیور است که امکان پخت جوهر را فراهم می‌کند. این یک روش فانتزی جهت استفاده از ته رنگ‌های سفید یا رنگ‌های دارای همپوشانی است که در روش چاپ سیلک اسکرین به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت خشک‌کن نوار نقاله جهت گرم‌کردن جوهر و ماندگاری طولانی آن به‌کار می‌رود.

 

چرا باید از خدمات شبکه چاپ استفاده کنید

روش‌های چاپ در دنیای امروز از تنوع زیادی برخوردار‌اند؛ اما یافتن روشی عالی با ماندگاری و کیفیت بالا بسیار مهم است. در‌این میان چاپ سیلک اسکرین یکی از این روش‌ها جهت چاپ طرح و رنگ مورد نظر روی سطوح مختلف به‌ویژه لباس محسوب می‌شود. این روش از ماندگاری و کیفیت بالایی برخوردار است و طرفداران خاص خود را دارد. چاپ سیلک روی ساک دستی، بگ، جعبه و... نمونه‌ای از این نوع چاپ هستند. مجموعه شبکه چاپ یکی از مراکز حرفه‌ای در زمینه چاپ سیلک اسکرین ایران محسوب می‌شود که به‌دلیل کیفیت بالای کار، چاپ افست با سرعت بالا، استفاده از متریال عالی، تضمین و گارانتی رنگ، بورس عالی چاپ و... شناخته شده است. از خدمات این مجموعه استفاده کنید تا محصولاتی عالی و باکیفیت را به بازار محصولات خود ارائه کنید.




2023-03-09 14:29:31 

چاپ سیلک/ چاپ سیلک اسکرین/ چاپ افست


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس