تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ و مشکل تغییر رنگ در چاپ افست




تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ

برای همیشه با تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ خداحافظی کنید


چه تازه ‌کار باشید چه یک فرد متخصص، احتمالا تجربه این را داشته‌اید که رنگ ‌های طرحتان را با ذوق و شوق بسیاری انتخاب کرده و پس از تکمیل طراحی، آن را چاپ کرده و متوجه شده‌اید که رنگ طرح چاپ شده با چیزی که در مانیتور مشاهده کنید کاملا متفاوت است.

به همین دلیل بسیاری از ما پس از مرحله چاپ از کیفیت رنگ پروژه چاپی گله می‌کنیم. زمانی که تصویر چاپ می‌شود، متوجه می‌شویم که رنگ تصویر در مانیتور و چاپ متفاوت است. این موضوع هم چاپخانه‌ها و هم صاحبان کسب‌وکار را دچار چالش می‌کند.

صاحبان کسب‌وکار از آن جهت دچار چالش می‌شوند که هزینه بسیار زیادی را صرف پروژه چاپی کرده‌اند و علاوه بر هدر رفتن هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی، نزد مشتریان خود نیز به خاطر بی کیفیت بودن کارهای چاپ شده، بدنام می‌شوند.

و چاپخانه‌ها نیز زمانی دچار مشکل می‌شوند که مشتری تمام تقصیر را به گردن چاپخانه و دستگاه چاپ می‌اندازد. به نظر شما مشکل تغییر رنگ در چاپ کجاست؟ چه چیزی باعث می‌شود که پروژه چاپی به صورتی که دلخواهمان است پیش نرود؟ چرا رنگ صفحه نمایش به درستی روی کاغذ ترجمه نمی‌شود و چگونه می‌توانیم آن را اصلاح کنیم؟

در این مقاله در کنار یکدیگر می‌خواهیم بررسی کنیم که چه مواردی باعث تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ می‌شوند و برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی چه اقداماتی باید بکنیم و چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم.

اگر شما هم مشکلاتی از این دست داشته‌اید و می‌خواهید برای همیشه با آنها خداحافظی کنید تا انتهای این نوشته ما را همراهی کنید.

مشکل تغییر رنگ در چاپ؛ چرا رنگ در مانیتور و چاپ متفاوت است؟

یکی از سوالاتی که اغلب مشتریان از متخصصان شبکه چاپ می‌پرسند، این است که «چرا وقتی فایلی را چاپ می‌کنیم، رنگ آن مانند چیزی که در مانیتور مشاهده می‌کنیم نیست؟»

این مشکل تغییر رنگ در چاپ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، همچون نوع کاغذ، بد کالیبره شدن مانیتور و چاپ، استفاده از دستگاه چاپ افست قدیمی و نتظیم چاپ نادرست و غیره. اما ساده‌ترین دلیل این است که، سیستم رنگ در همه دستگاه‌هایی که تصویر را در آن مشاهده می‌کنید، متفاوت است. بنابراین، ممکن است حتی آنچه که روی مانیتور خود می‌بینید، رنگ صحیح تصویر نباشد!

به عنوان نکته این موضوع را به خاطر بسپارید که چاپگرها نمی‌توانند رنگ‌هایی که در مانیتورتان مشاهده می‌کنید را تکرار کنند. ممکن است تصویری روی مانیتور بسیار درخشان و زیبا به نظر برسد اما پس از چاپ روی کاغذ کدر و تیره باشد. این رنگ‌ها هرگز مطابقت کامل نخواهند داشت. چرا؟ زیرا تصویر روی صفحه نمایش و تصویر چاپ شده از دو منبع رنگ متفاوت استفاده می‌کنند. پیکسل‌های صفحه نمایش نور ساطع می‌کنند و یک چاپگر قادر نیست روی کاغذ نور ساطع کند و از رنگ‌ها و رنگدانه‌ها برای چاپ استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، به تصویر زیر توجه کنید:

از چپ به راست:

  • طراحی با رنگ فیروزه‌ای سیر و زیبا که روی فایل PDF است.
  • عکسی از همان فایل PDF در یک دستگاه تلفن همراه؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنید رنگ بسیار درخشان است که ممکن است حتی چشم مخاطب را اذیت کند.
  • نسخه چاپ شده همان فایل PDF که رنگ فیروزه‌ای که نسبت به فایل اصلی کم رنگ‌تر است.


مشکل تغییر رنگ در چاپ افست

جنس کاغذ، رنگ و ترکیب آنها باعث ایجاد تفاوت در مانیتور و چاپ می‌شود

مورد دیگری که باعث تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ می‌شود، رنگ و جنس کاغذ است. ناگفته نماند طرحی که روی کاغذ رنگی چاپ شده است، رنگ کاغذ را خواهد گرفت. به عنوان مثال، طرح چاپ شده روی کاغذ زرد رنگ، مایل به سبز به نظر می‌رسد. با این حال، چیزی که ممکن است به آن توجه نکرده باشید، این است که کاغذ هر رنگی که باشد، حتی کاغذ سفید رنگ، نتیجه نهایی چاپ را تحت تاثیر قرار خواهد داد.چاپ روی کاغذ کرافت با کاغذ تحریر با توجه به رنگ کاغذ متفاوت خواهد شد ، همان چاپ و مرکب  بر روی کاغذ گلاسه رنگ متفاوتی ایجاد خواهد کرد.  

برای مطالعه بیشتر درباره انواع کاغذ توصیه می‌کنیم به مطلب « انواع کاغذ» مراجعه کنید.

 

کاغذها دارای ترکیبات شیمیایی، مواد افزودنی و بافت‌های مختلف هستند که همگی بر نتیجه نهایی چاپ تاثیر می‌گذارند. هر کدام از این موارد باعث می‌شوند جوهرها و دستگاه‌های چاپ قدیمی و دیجیتال به شکلی متفاوت واکنش نشان دهند.

فرض کنید همه چیز برابر است و یک طرح روی دو کاغذ سفید مختلف که فقط در یکی از موارد بالا با یکدیگر تفاوت دارند، چاپ می‌شود، عجیب است، اما ممکن است نتیجه نهایی طرح‌های چاپ شده کمی با یکدیگر فرق داشته باشند.

مُدهای رنگ، شایع‌ترین دلیل تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ است

مدل‌های رنگ نیز بر تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ تاثیر می‌گذارند. نحوه ایجاد رنگ در فایل موردنظر، در نحوه چاپ محصول نهایی بسیار تاثیر خواهد داشت. بین چاپ مد رنگ RGB با مد رنگ CMYK بسیار اختلاف است.

اگر قصدتان طراحی تصویر یا فایلی برای صفحات وب یا نمایشگرها است، بهتر است از مد رنگ RGB استفاده کنید. در حالی که، مد رنگ CMYK برای پروژه‌های چاپی مناسب‌تر هستند.

مدل رنگ RGB برای صفحات دیجیتال مانند صفحه نمایش تلویزیون، گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، صفحات وب در نظر گرفته شده است که از خودشان نور ساطع می‌کنند. در صورتی که مد رنگ CMYK برای چاپ در نظر گرفته شده و معمولا اشتباه رایجی که باعث می‌شود میان رنگ فایل در صفحه نمایش و فایل چاپ شده تمایز باشد، به دلیل عدم رعایت کدهای رنگی RGB و CMYK است.

زمانی که در فایلی از کدهای رنگی RGB استفاده می‌کنید و با همان کدها فایل را چاپ می‌کنید، بین رنگ طرحی که در مانیتور مشاهده کرده‌اید و طرح چاپ شده تفاوت وجود خواهد داشت و موجب نارضایتی خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر درباره مدهای رنگ RGB و CMYK توصیه می‌کنیم به مقاله « تفاوت rgb و cmyk در چاپ » مراجعه کنید.

روش‌هایی برای کاهش اختلاف رنگ در مانیتور و چاپ

اکنون که می‌دانید اختلاف رنگ در صفحه نمایش و چاپ امری اجتناب‌ناپذیر است، در ادامه چند روش ساده را بیان می‌کنیم که با کمک آنها این اختلاف را از بین ببرید و بهترین تجربه را از چاپ داشته باشید.

  • اگر قرار است از کاغذ رنگی یا جنس خاصی از کاغذ برای چاپ استفاده کنید، قبل از هر اقدامی بهتر است این موارد را در نظر بگیرید و طرحتان را بر اساس آنها طراحی کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از کاغذی با رنگ پس زمینه کرافت ، گلاسه ، تحریر رنگی استفاده کنید، از قبل بررسی کنید که برای این کاغذ باید از کدام کدهای رنگی استفاده کنید تا نتیجه چاپ همانند چیزی باشد که انتظارش را داشته‌اید.
  • اطلاعاتی را در مورد دستگاه چاپ به دست آورید که مشکل تغییر رنگ وجود نداشته باشد؛ اگر با تجهیزات چاپی آشنایی دارید، قبل از سفارش چاپ، اطلاعاتی را در مورد دستگاه کسب کنید و فایل خود را با ویژگی‌های خاص تجهیزات چاپ مطابقت دهید.
  • یک یا چند نسخه چاپی برای نمونه بسیار اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر از آن است که یکبار تمام نسخه‌ها را چاپ کنید و سپس متوجه شوید که میان چیزی که در مانیتور مشاهده کرده‌اید و نسخه چاپی تفاوت وجود دارد. بنابراین، همیشه قبل از اینکه تمام نسخه‌ها را چاپ کنید، چند نمونه پرینت بگیرید تا مطمئن شوید که فایلتان به همان صورتی که انتظار داشته‌اید چاپ شده است.
  • هنگام ارسال فایل به چاپخانه مطمئن شوید که از مد رنگ CMYK استفاده کرده‌اید. متاسفانه بسیاری از افراد اشتباهاً فایل‌های خود را با مد رنگ RGB ارسال می‌کنند که در نهایت نسخه چاپ شده تفاوت بسیاری با چیزی که انتظار داشته‌اند، خواهد داشت.
  • نظارت بر چاپ شما می توانید در مجموعه شبکه چاپ تمامی این موارد را چک نمایید در نهایت خود شما به عنوان ناظر بر چاپ در چاپخانه حضور پیدا کنید تا بهترین چاپ اختصاصی افست با کیفیت کیفیت را بدست آورید .

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد؛ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیاتتان را در با ما به اشتراک بگذارید.

 


رنگ چاپ

2020-04-04 20:51:03 

تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ | مشکل تغییر رنگ در چاپ افست


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس