قیمت چاپ به چه عواملی بستگی دارد؟




قیمت چاپ


سال‌هاست که صنعت چاپ به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع موجود مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است. این صنعت پیشبرد بسیاری از اهداف بشر را سرعت بخشیده و همچنین باعث سهولت در بسیاری از امور شده است. از قرن 15 تا به امروز از روش‌های مختلفی از انواع چاپ استفاده شده است، بشر در طول این مدت تلاش کرده تا با استفاده از صنعت چاپ، کتاب‌های مختلف و ملزومات اداری و تبلیغاتی متنوعی تولید کند.

انواع دستگاه‌ها و روش‌های مختلف چاپ موجب رونق در تولید انواع مجله و روزنامه، چاپ روی تیشرت و انواع پوشاک، چاپ بروشور، کاتالوگ، ست اداری ، لیبل و بسته بندی  و ... شده است که در مواقع متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چاپ از کلمه لاتین Premere می‌آید و در لغت به معنای "فشار دادن" است، زیرا در هر روش چاپ برای انتقال طرح، متن یا تصویر، دو سطح روی هم فشار داده می‌شوند. روش‌های مختلفی برای چاپ وجود دارد، مثل لترپرس، گراور، افست، دیجیتال، سیلک اسکیرین. هر کدام برای موارد خاصی مورد استفاده هستند. از جمله روش‌های معروفی که این روزها برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد چاپ دیجیتال و چاپ افست است. هرکدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند و در موارد خاص برتری‌های این دو روش نسبت به یکدیگر باعث می‌شود یکی از آنها انتخاب شود. البته بهتر است بدانید در هرکدام از روش‌های ذکر شده دلایل و مسائلی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد تغییر در هزینه‌ها گردد. برای هر کسب‌وکاری هزینه‌ها جزو عوامل تعیین کننده در انتخاب نوع تبلیغات است به همین دلیل در این مطلب ما به بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر قیمت چاپ پرداخته‌ایم.

 

مقایسه قیمت چاپ افست و چاپ دیجیتال

اگر شما از روش‌های مختلف تبلیغات و در تیراژ بالا استفاده می‌کنید چاپ افست می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد. به طور کلی افست توانسته تا امکان چاپ برروی انواع کاغذها را فراهم سازد و همین امر نیز سبب می‌شود تا نوع، گرم و در نتیجه قیمت کاغذهای مورد استفاده متفاوت باشد و شما با بودجه‌ای که برای تبلیغات خود تعیین کرده‌اید می‌توانید از بین انواع کاغذ برای چاپ، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. زمانی که قیمت چاپ برای شما یکی از المان‌های مهم به شمار می‌آید چاپ افست یک قدم جلوتر است.

 

 

عوامل موثر در قیمت چاپ

با توضیحاتی که پیش از این داده شد، روشن است که نوع مواد اولیه و ملزومات به کار رفته در چاپ تاثیر مستقیمی در قیمت، کیفیت و نتیجه‌ی کار خواهد داشت.

برای مثال چاپ کاتالوگ را در نظر بگیرید، قیمت چاپ کاتالوگ در روش‌های مختلف دیجیتال و چاپ افست متفاوت است و انتخاب روش به تیراژ کاتالوگ بستگی دارد، سپس انتخاب کاغذ، نوع جلد، اندازه‌ی کاتالوگ و برگه‌های آن، سیاه و سفید یا رنگی بودن کاتالوگ و ... تاثیر مستقیم در هزینه های چاپ دارد.

اگر شما می‌خواهید ست اداری مثل پاکت، سربرگ، کارت ویزیت، کاغذ یادداشت، انواع لیبل و ... برای شرکت و کسب ‌و کار خود داشته باشید هم جنس مواد اولیه به کار رفته، اندازه و بسیاری از موارد گفته شده در این مورد هم باعث ایجاد تغییر در قیمت چاپ می شود.

از این رو بهتر است قبل از انتخاب نوع تبلیغات چاپی، بودجه‌ای که تعیین کرده‌اید را با کارشناسان حرفه‌ای در میان بگذارید تا شما را برای مناسب‌ترین انتخاب راهنمایی کنند.


قیمت چاپ افست

چطور برای انتخاب قیمت مناسب تصمیم بگیریم؟

زمانی که شما نیازمند چاپ فولدر در کار خود هستید عواملی مختلفی مانند برجسته بودن سطح چاپ، نوع برش و طرح آن در قیمت چاپ تاثیر دارد. در چاپ برخی کارها از لایه‌ی لمینت بر روی سطح فولدر برای براق و زیبا شدن و همچنین افزایش استحکام کارت استفاده می‌شود. این کار باعث بهبود کیفیت و افزایش ماندگاری آن می‌گردد و قیمت چاپ را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از این عوامل موثر بر قیمت اندازه‌ی چاپ است، اندازه‌ی برگه‌ی یادداشت، سربرگ، کاتالوگ، تراکت و ... در قیمت چاپ آنها تاثیر دارد.

مثلا اگر کاتالوگ مورد نظر شما دو برابر اندازه استاندارد باشد و تمایل داشته باشید که از چاپ افست استفاده کنید، قیمت چاپ کاتالوگ شما قطعا افزایش خواهد یافت. این قانون برای چاپ دیجیتال و چاپ افست و تمامی محصولات صدق می‌کند.

تنوع سلیقه در کارفرمایان باعث شده تا صنعت چاپ در تلاش باشد بیش‌ترین آن‌ها را پوشش دهد مثلا در چاپ فاکتور مواردی مانند نوع صحافی، نوع رنگ و تعداد آن تنوع زیادی دارد که باید قبل از برآورد هزینه و شروع فرآیند چاپ در نظر گرفته‌شود. همچنین کاغذ و اندازه‌ی آن هم بسیار مهم است. حتی یک سند رسمی مثل فاکتور نیز فقط یک قالب ثابت و قیمت چاپ بدون تغییر ندارد و تغییرات آن می‌تواند قیمت چاپ را عوض کند.

موارد ریزتری هم وجود دارد که شاید باعث تغییر قیمت چاپ در سفارش‎های مختلف شود. مدت زمانی که کار طول می‌کشد و حتی مدت زمانی که مشتری انتظار دارد تا در آن کار را تحویل بگیرد یکی از آن موارد است که معمولا کمتر درنظرگرفته می‌شود. میزان مواد مصرفی مثل تونر و رنگ استفاده شده، جدید و به روز بودن دستگاه‌ها یا قدیمی بودن آن‌ها می‌تواند در سرعت کار و در ادامه در قیمت چاپ تغییر ایجاد کند. حتما توجه داشته باشید که زمان‌بندی برای طراحی و چاپ باید به صورت دقیق انجام شود که کمک می‌کند هزینه‌ها تا حد قابل توجهی کاهش باید. حتی دربعضی موارد مهارت، سابقه و تخصص استادکار، طراح و ... نیز مهم و قابل توجه است و اتفاقا باید بیش از خیلی موارد به آن توجه کرد.

 

تاثیر طراحی در قیمت چاپ

طراحی را نیز می‌توان از عوامل موثر دانست هر چقدر طراحی شما، طراحی ویژه و خاص‌تری باشد امکان وجود تفاوت در قیمت چاپ نیز وجود دارد. بعضی از افراد طرح خود را برای چاپ به چاپخانه می‌دهند، در این حالت افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت. اما مواردی هستند که کار طراحی را نیز همراه با چاپ به کاردان واگذار می‌کنند تا نتیجه‌ای حرف‌ای و مطلوب حاصل شود. شبکه چاپ می‌تواند در کنار چاپ حرفه‌ای، طرح‌های مناسب برند شما را ارائه دهد، طراحان خبره، کارآزموده و حرفه‌ای تیم شبکه چاپ آماده‌اند تا هرآنچه در ذهن شماست را به تصویر بکشند و با مشاوره‌های خود کمک کنند تا شما بهترین انتخاب و نتیجه را داشته باشید.

 


چاپ افست

2020-05-17 21:28:18 


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس