راهنمای تفاوت کاتالوگ و بروشور


صاحب هر کسب‌وکاری هم که باشید، در بسیاری از برهه‌ها به چاپ کاتالوگ و بروشور احتیاج پیدا خواهید کرد. بروشور و کاتالوگ، هر یک با اهداف متفاوتی طراحی و چاپ می‌شوند. بدون شک اطلاع از تفاوت کاتالوگ و بروشور به شما کمک می‌کند که در مسیر رشد برند، قدم‌های مفیدی را بردارید. بروشور و کاتالوگ شما را به مشتری‌های خود نزدیک و به افزایش فروش محصولات شما کمک زیادی می‌کند. طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور را به یک مجموعه متخصص بسپارید تا به اهداف خود نزدیک شوید.


در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاپ کاتالوگ و بروشور با ما تماس بگیرید.

چاپ کاتالوگ و بروشور
بازاریابی کاتالوگ و بروشور
انواع چاپ کاتالوگ و بروشور

بروشور چیست؟

بروشور را می‌توان جزوه‌ای دانست که حاوی مطالب توصیفی یا تبلیغاتی مربوط به برند است. از بروشور برای معرفی شرکت، خدمات یا محصولات آن استفاده می‌شود. مخاطب با خواندن بروشور از مزایایی که درباره محصول یا شرکت در آن قید شده‌است، آگاه می‌شود. بروشور را می‌توان یک دفترچه راهنمای مختصر و جامع نیز دانست. بروشور‌ها روی کاغذهای باکیفیت و در یک صفحه، به‌صورت تاشده چاپ می‌شوند. آن‌ها اغلب برای اطلاع‌رسانی یا متقاعد کردن مردم در مورد موضوعی، به دیگران ارائه می‌شود. بروشورها از طریق پست، یا حضوری در نمایشگاه‌ها و مکان‌های مختلف عرضه خواهند شد.


کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ فهرستی از مشخصات اقلام و محصولات هر برند را ارائه می‌دهد که به‌همراه جزئیات توصیفی محصول، مرتب شده‌اند. کاتالوگ امکان آشنایی با مشخصات و ویژگی‌های محصولات و خدمات را برای مخاطب فراهم می‌کند. کاتالوگ را می‌توان در مغازه‌ها، نمایشگاه‌ها، موسسات آموزشی و... به مخاطب عرضه کرد. کاتالوگ‌ها به‌صورت کتابچه نیز تولید می‌شوند که اطلاعات لازم و کافی درباره محصول به مخاطب می‌دهد. هدف کاتالوگ این است که تمام اطلاعاتی را که مشتری قبل از خرید به آن‌ها نیاز دارد، با او در میان بگذارد. روی کاتالوگ‌ها اطلاعات زیر درج می‌شود:
• کد محصول؛
• تصویر محصول؛
• تنوع رنگ؛
• مواد؛
• توضیحات محصول؛
• قیمت؛
• داده‌ها.


تفاوت کاتالوگ و بروشور چیست؟

ممکن است در نگاه اول تفاوتی بین کاتالوگ و بروشور احساس نکنید؛ اما این دو با هم متفاوت هستند. کاتالوگ‌ها به‌صورت سیستماتیک، به‌خصوص بر اساس حروف الفبا مرتب می‌شوند. در حالی که اطلاعات موجود در بروشور اغلب از این قاعده تبعیت نمی‌کند. در کاتالوگ، مخاطب با اطلاعات هر محصول و خدمات برند به‌خوبی آشنا خواهد شد. در بروشور توضیحاتی درباره شرکت بیان و توضیحات مختصری از محصولات درج می‌شود. کاتالوگ‌ها نسبت به بروشور، از صفحات بیشتری برخوردار است. در ادامه شما را با تفاوت کاتالوگ و بروشور آشنا می‌کنیم:
• تفاوت در محتوا
مهم‌ترین فرق بروشور و کاتالوگ در نوع محتوایی است که به مخاطب ارائه می‌دهد. در کاتالوگ، محصولات و خدماتی که برای فروش و ارائه وجود دارند، با توضیحات کامل درج می‌شوند. بروشور‌ها یک اطلاعات کلی درباره سازمان یا محصولات ارائه می‌دهند. کاتالوگ‌ها با هدف فروش محصولات، و بروشور با هدف معرفی برند طراحی و چاپ می‌شوند. کاتالوگ به مشتری کمک می‌کند که خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید را بهتر درک و بررسی کند.
• تفاوت در طراحی
طراحی بروشور به‌سمت استفاده از جلوه‌های بصری و روایت کردن داستان برند گرایش دارد. در طراحی بروشور هدف این است که مشتری‌های بالقوه از طریق یک محتوای قانع‌کننده، جذب برند و سپس تبدیل به مشتری وفادار شوند. شیوه طراحی کاتالوگ با اطلاعات مربوط به محصولات برند هماهنگ است. در طراحی کاتالوگ باید اطمینان حاصل کنید که جزئیات محصول به‌راحتی برای مخاطب قابل درک است. کاتالوگ‌ها مانند کتابچه‌هایی هستند که منگنه یا صحافی می‌شوند. در حالیکه بروشور تنها روی یک کاغذ چاپ می‌شود و می‌توانید آن را تا کنید.
• تفاوت در اهداف
تفاوت بسیار ظریف و کوچکی در هدف بروشورها و کاتالوگ‌ها وجود دارد. بروشورها عمدتا برای اهداف تبلیغاتی ساخته می‌شوند در حالی که کاتالوگ‌ها برای معرفی محصول و خدمات چاپ می‌شوند. هدف از طراحی بروشور را می‌توان توصیف سازمان یا شرکت دانست که در کنار آن، ویژگی‌های برند را نیز برجسته می‌کند. هدف از طراحی کاتالوگ، ارائه توضیحات جامع و مختصر درمورد قیمت و سایر مشخصات محصولات برند است. این نکات ظریف در تفاوت کاتالوگ و بروشور، می‌تواند طراحی شما را دقیق‌تر و کاربردی‌تر کند.
• نحوه ارائه اطلاعات
اطلاعات بروشورها اغلب کلی است و برای جلب توجه مخاطب از تصاویر جذاب و متون مختصر استفاده می‌شود. با خواندن بروشور، فرد به‌صورت کلی با برند و خدمات شما آشنا می‌شود. کاتالوگ‌ها اطلاعات عمیق‌تری را ارائه و نگاهی جامع به آنچه برای خرید در دسترس است ارائه می‌دهند. همچنین مخاطب در کاتالوگ با فهرستی از مشخصات مهم هر محصول روبه‌رو خواهد شد. یک بروشور در درجه اول، برای معرفی یک شرکت، نهاد یا اطلاع‌رسانی در مورد خدمات و محصولات طراحی می‌شود. یک کاتالوگ اغلب شامل فهرستی دقیق از محصولات و خدمات است که اطلاعات کاملی را به خوانندگان می‌دهد.
• تفاوت در ابعاد و اندازه
تفاوت کاتالوگ و بروشور در ابعاد آن نیز مشخص می‌شود. متداول‌ترین اندازه برای چاپ بروشور، سایز A4، A5 و A3 است. بروشورها را به‌صورت دولت، سه‌لت و تک‌لت چاپ می‌کنند. البته بروشورها در سایزهای مختلف دیگری از جمله سایز 50 در 70 سانت نیز قابل چاپ هستند. کاتالوگ‌ها را در ابعاد A4، A5، B4، B5 و خشتی (22*22) می‌توان چاپ کرد. کاتالوگ‌را می‌توان به‌‍صورت عمودی یا افقی نیز طراحی و چاپ کنید. معمولا در کاتالوگ‌های افقی امکان چاپ تصاویر بیشتری وجود دارد.
• تفاوت در کاربرد
بروشور دارای کاربرد‌های وسیعی است که از جمله برای بازاریابی مستقیم یا تبلیغات رویدادها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بروشور با تمرکز بر داستان‌سرایی درباره کسب‌وکار، مسیر برندسازی را می‌توانید هموارتر کنید. در حالی که کاتالوگ‌ها، مشتری‌های فعلی برند را مورد هدف قرار می‌دهد. مهم‌ترین کاربرد طراحی کاتالوگ این است که در مورد محصولات یا خدمات، اطلاع‌‌رسانی کاملی انجام می‌شود.
• تفاوت در نحوه توزیع
تفاوت کاتالوگ و بروشور در نحوه توزیع آن نیز مشخص می‌شود. بروشورها اغلب در محیط‌های مختلفی همچون نمایشگاه‌های تجاری قابل توزیع است. همچنین درآن‌ها روزنامه‌ها قرار می‌گیرند یا به خانه‌ها ارسال می‌شوند. کاتالوگ‌ها اغلب در محیط‌هایی که مصرف‌کننده برند خود را می‌شناسید، ارائه خواهد شد. درواقع کاتالوگ به افرادی داده می‌شود که از قبل، علاقه خود را به کالا یا خدمات شما نشان داده‌اند.


مهم‌ترین اصول در طراحی کاتالوگ

آیا محصولات متنوعی را موجود دارید که آن‌ها را برای معرفی و فروش به مشتری آماده کرده‌اید؟ طراحی یک کاتالوگ زیبا و کاربردی می‌تواند به شما در تحقق این امر یاری کند. کاتالوگ راهی برای به‌تصویر کشیدن محصولات و خدمات برند شما است. اگر طراحی آن به‌درستی اجرا شود؛ تصویر فوق‌العاده‌ای از برند در ذهن مشتری شکل می‌گیرد. این موضوع او را ترغیب به خرید از محصولات برند شما خواهد کرد. در ادامه به اصول و نکات مهمی که در چاپ کاتالوگ باید رعایت شوند را برای شما بیان می‌کنیم.
• آن را ساده نگه‌دارید
یک کاتالوگ باید به مشتری‌های بالقوه اجازه دهد که به‌راحتی بفهمند چه چیزی را قرار است از میان محصولات شما انتخاب کنند. افزودن عناصر طراحی اضافی و بیهوده، فضای کاتالوگ را شلوغ و خسته‌کننده خواهد کرد. ماهیت کاتالوگ نمایش محصولات است و درج اطلاعات اضافی نباید این ماهیت را به حاشیه بکشاند. همچنین لازم است برای نوشته‌های کاتالوگ نهایتا از سه فونت استفاده کنید. یکی برای عنوان، دیگری برای عنوان فرعی و یک فونت برای متن اصلی انتخاب کنید. استفاده از فونت‌های بیشتر، کاتالوگ شما را غیر حرفه‌ای و نامرتب نشان می‌دهد.
• انتخاب بهترین کاغذها
انتخاب یک کاغذ مناسب هم ماندگاری کاتالوگ را افزایش می‌دهد و هم بر زیبایی بصری آن تاثیر می‌گذارد. برگه‌های کاتالوگ، هنگام ورق زدن نباید آسیب ببینند و به‌راحتی خراب شوند. کاتالوگ‌ها قرار است تا مدت‌های طولانی باقی بمانند به‌همین دلیل استفاده از جنس مناسب مقاومت آن را بیشتر خواهد کرد. همچنین استفاده از کاغذهای مرغوب، اعتبار برند را افزایش می‌دهد و یک تصویر مثبت از برند در ذهن مشتری‌های بالقوه ایجاد می‌کند.
• استفاده از عکس و رنگ مناسب
در طراحی کاتالوگ، استفاده از رنگ‌ها نکته حائز اهمیتی است. رنگ‌ها می‌توانند به نمادی از برند شما تبدیل شوند تا در ذهن مشتری باقی بمانید. برای کاتالوگ می‌توانید از رنگ‌های جذاب و خاص استفاده کنید. از آن‌جا که روی کاتالوگ تصاویر محصول باید چاپ شود، لازم است وضوح و کیفیت عکس‌ها بالا باشد. عکس‌ها باید کاملا حرفه‌ای و به‌دور از هرگونه کلیشه‌ای گرفته شوند. استفاده از عکس‌های اختصاصی در کاتالوگ، مشتری را ترغیب به خرید یا استفاده از محصولات و خدمات شما خواهد کرد.
• چیدمان کاتالوگ
کاتالوگ‌ها حتما باید فهرست مطالب داشته باشند. این امر به مشتری کمک می‌کند که محصول مورد نظر خود را به‌سرعت در کاتالوگ پیدا کند. هنگام طراحی کاتالوگ باید به این فکر کنید که چگونه توجه و اعتماد مخاطب را به خود جلب کنید. بهتر است در کاتالوگ به محصولاتی که بیش‌ترین فروش را برای شما به ارمغان می‌آورند، فضای بیشتری بدهید. خوب است که در هر صفحه، عکس یک محصول و مشخصات مربوط به آن، درج شود.


مهم‌ترین اصول در طراحی بروشور

چاپ بروشور یک اقدام حرفه‌ای برای دستیابی به مخاطب هدف و شناسایی برند به او است. بر خلاف مجله، بیلبورد و تبلیغات تلوزیونی و رادیویی، چاپ بروشور روشی مقرون به‌صرفه برای تبلیغات برند محسوب می‌شود. طراحی بروشور باید به‌گونه‌ای باشد که مشتری بالقوه با یک نگاه کلی بتواند با برند شما آشنا و اهداف شما را درک کند. در بروشور باید اطلاعات مهم درباره برند از جمله نام کسب‌وکار، راه‌های ارتباطی و شماره تماس درج شود. در ادامه شما را با نکات و اصولی که در چاپ بروشور باید رعایت کنید، اشاره می‌کنیم.
• مشتری خود را بشناسید
اگر با مخاطب هدف خود آشنا نباشید؛ طراحی بروشور شما می‌تواند بیهوده و اشتباه باشد. ابتدا از خود بپرسید مشتری ایده‌آل شما کیست؟ اطلاعاتی را که او به‌دنبال آن است باید شناسایی کنید. به این نکته نیز توجه شود که با انجام دادن چه کاری می‌توانید اعتماد مخاطب هدف را جلب کنید. نحوه بیان نوشته‌های بروشور باید چگونه باشد؟ صمیمانه یا رسمی؟ رعایت تمام این نکات به شما کمک می‌کند که یک بروشور حرفه‌ای و مخاطب‌پسند را طراحی کنید.
• نوع بروشور را انتخاب کنید
با توجه به حجم مطالب و بودجه خود، می‌توانید نوع و ابعاد بروشور را انتخاب کنید. اگر قرار است اطلاعات زیادی وارد بروشور شود؛ می‌توانید از ابعاد بزرگ‌تری استفاده کنید. اگر حجم مطالب کم است؛ استفاده از یک بروشور کوچک نیز کارساز خواهد بود. ابعاد کوچک بروشور باعث کاهش قیمت آن نیز می‌شود. بروشور را می‌توانید بنا به حجم مطالب و بودجه خود، به‌صورت تک‌لت، دولت و سه‌لتی سفارش دهید.
• آن را تمیز و ساده نگه‌دارید
اگر طراحی بروشور پر از اطلاعات اضافی و گرافیک شلوغ باشد؛ مخاطب از خواندن بروشور شما سر باز خواهد زد. در بروشور باید بتوانید اطلاعات مختصر اما جامعی از برند خود به مشتری ارائه دهید. مخاطب باید با برند و اهداف و خدمات شما در بروشور آشنا شود. ارائه اطلاعات اضافی جذابیت و خوانش بروشور را کاهش می‌دهد و توجه به برند را به حاشیه می‌راند.
• طراحی مناسب
پاراگراف‌ها و جملات درج شده در بروشور را کوتاه و دقیق نگه‌دارید. از کلمه‌های ساده و ملموس استفاده کنید تا فهم مطالب برای مخاطب آسان باشد. پشت و روی بروشور باید توجه مخاطب را به خود جلب کند تا ترغیب شود محتوای آن را کامل بخواند. باید مطمئن شوید که عکس‌ها وضوح بالایی دارند و مرتبط با موضوع بروشور است. همچنین می‌توانید از سرفصل‌های قدرتمندی که هر بخش بروشور را از هم جدا می‌کند، استفاده کنید.
• فراخوان برای اقدام
انتهای هر بروشور باید فراخوانی برای اقدام را لحاظ کنید. اگر قرار است مردم را به سمت بازدید سایت هدایت کنید، می‌توانید یک کد url را در آخر بروشور قید کنید. همچنین می‌توانید با ارائه یک کوپن تخفیف، افراد را به خرید از برند تشویق کنید. فراخوان برای اقدام باید مشتری‌های بالقوه را به سمت خرید یا استفاده از محصولات و خدمات برند تشویق کند. فراخوان برای اقدام باید بزرگ و به‌صورت جذاب درج شود.


تفاوت کاتالوگ و بروشور در انتخاب جنس

انتخاب یک کاغذ مناسب بخش مهمی از فرآیند چاپ و طراحی کاتالوگ و بروشور است. یک جنس خوب، سبب ماندگاری کاتالوگ و بروشور و در نتیجه امکان خوانش آن توسط افراد زیادی خواهد شد. همچنین استفاده از کاغذهای مرغوب، کیفیت و وضوح تصاویر و نوشته‌ها را بالاتر می‌برد. این امر سبب می‌شود که مخاطب به‌راحتی با محتوای آن‌ها ارتباط برقرار کند تا برند در ذهن او ماندگار شود. برای چاپ کاتالوگ از کاغذهای گلاسه، تحریر، مقوای کارتی و کاغذ کاهی استفاده می‌شود. چاپ بروشور نیز با استفاده از کاغذ تحریر، گلاسه مات و براق و کتان قابل انجام است.


طراحی حرفه‌ای کاتالوگ و بروشور با شبکه چاپ

کاتالوگ و بروشور دو عنصر حیاتی برای هر برندی محسوب می‌شود. آن‌ها باعث معرفی برند به مردم و افزایش فروش خواهند شد. در این مقاله شما را با تفاوت کاتالوگ و بروشور آشنا کردیم. همچنین نکات مهمی را که هنگام طراحی بروشور و کاتالوگ باید لحاظ کنید با شما در میان گذاشتیم. در انتها از جنس‌هایی که برای چاپ کاتالوگ و بروشور مورد استفاده قرار می‌گیرند با شما سخن گفتیم.
ما در شبکه چاپ با استفاده از به‌روزترین دستگاه‌های چاپ، باکیفیت‌ترین بروشورها و کاتالوگ‌ها را به شما ارائه می‌دهیم. با ما نگران عکس‌های تبلیغاتی برای چاپ روی بروشور و کاتالوگ نخواهید بود. در شبکه چاپ، عکاس‌هایی با با وضوح، کیفیت و استاندارد بالا به شما ارائه خواهیم داد. ما در شبکه چاپ، از طرح‌های کلیشه‌ای دوری می‌کنیم و همه چیز را خاص به شما عرضه خواهیم کرد. کاتالوگ و بروشور هر برند، به‌صورت اختصاصی و بدون کپی‌برداری طراحی می‌‌شوند. با مراجعه به سایت شبکه چاپ می‌توانید تنوع‌های چشم‌نواز کاتالوگ و بروشورها را بررسی کنید.

کارشناس واتس اپ تلفن تماس