پاکت ملخی چیست؟




پاکت ملخی؛ پاکتی کوچک اما کاربردی

پاکت ملخی چیست؟


پاکت ملخی یا پاکت‌نامه ابزار بسته‌بندی برای تمام مرسولات رسمی و غیررسمی محسوب می‌شود. قراردادن نامه در یک پاکت، شاید برگرفته از یک عادت قدیمی باشد؛ اما استفاده از آن مزایایی بیشتر از یک عادت دارد. در واقع، پاکت ملخی در نوع رسمی آن یک نوع از پاکت‌ است که بیشتر در ادارات، برای ارسال نامه، اسناد یا کارت استفاده می‌شود. درحالی‌که هنر نوشتن نامه با ایمیل و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان شکلی از ارتباط در زندگی بیشتر مردم جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است، پاکت‌های تجاری همچنان به‌عنوان یکی از لوازم اصلی اداری در نظر گرفته می‌شود. ما در این مقاله سعی داریم بیشتر با چاپ پاکت کاغذی کوچک اما کاربردی آشنا شویم. 

 

درباره پاکت ملخی

بسته‌بندی کوچک و جمع‌جور است که برای نگه‌داری قبض و کاغذهای یادداشت کوچک کاربرد دارد. وقتی شما کاغذی یا یادداشتی را در پاکت قرار می‌دهید، گویا به خود یا شرکت و اداره خود اعتبار می‌بخشید‌، خصوصا این‌که اگر این پاکت هم‌شکل با ست اداری طراحی شده باشد. چندی قبل پاکت‌‌های نامه در شکلی ساده طراحی می‌شدند؛ اما این روزها با استفاده زیاد ادارات و شرکت‌ها از این محصول، طرح‌ها و شکل‌های گوناگونی از پاکت تولید و طراحی می‌شود. به‌عبارت دیگر، پاکت‌ها فقط به مدل‌های پاکت‌ لب‌تیز محدود نمی‌شود، بلکه لب‌ذوزنقه‌ای، لب‌گرد، لب‌صاف از انواع این پاکت‌ها است. پاکت‌نامه یکی از ملزومات مکاتبات اداری است که با طرح‌ها و استانداردهای مشخصی چاپ می‌شود‌. سوالی که اکنون پیش می‌آید این است که این نوع از پاکت دقیقا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

پاکت ملخی چیست؟

چاپ پاکت ملخی، یک نوع از بسته‌بندی اداری محسوب می‌شود که از مواد صاف و نازک ساخته شده است و به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که یک یا چند کاغذ یا یک شی مسطح مثل کارت و نامه و امثال این موارد در آن قرار داده می‌شود. البته این روزها با شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی که این پاکت ساخته می‌شود، می‌توان در صورت ضرورت اشیا دیگری همچون خودکار را در آن قرار داد؛ اما باید در نظر گرفت که صرفا برای کاغذ و اشیاء صاف طراحی شده است. ابعاد استاندارد این نوع از پاکت چیزی حدود ۲۴ در ۱۱ است. شما در پاکت‌های اداری می‌توانید فاکتورها، یادداشت‌ها، قبوض و ... را قرار دهید. در واقع قراردادن مکاتبات اداری در داخل یک پاکت به مخاطب شما این دید را القا می‌کند که کار شما حرفه‌ای است، حتی در جزییات و مسائل جزئی که شاید در نظر برخی به‌چشم نیاید. باید گفت که در دنیای رقابت تجاری، تفاوت دقیقا در جزییات است. پاکت نامه هم از همان جزییاتی است که مانند سایر اجزا ست اداری، حکم تبلیغات برای خدمات شرکت را دارد. تبلیغاتی کم‌هزینه با بازخورد مثبت که در دراز مدت می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر کسب‌وکار شرکت‌ها بگذارد.

 

متریال پاکت ملخی از چیست؟

پاکت‌های نامه در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که بنا به موقعیت‌های متفاوت هر کدام در جایی کاربرد دارند. برخی از پاکت‌ها جنس پلاستیکی و برخی دیگر جنس کاغذی دارند.

گرماژ کاغذ از فاکتورهای مهم در تعیین کیفیت کاغذ است. گرماژ کاغذ در واقع همان جرم کاغذ درنظر گرفته می‌شود که با واحد متر مربع تعیین می‌شود. برای مثال اگر گفته می‌شود که کاغذ تحریر گرماژهایی در اندازه‌های ۸۰ و ۱۰۰ دارد، به این معنا است که در هر یک متر مربع، ۸۰ گرم یا ۱۰۰ گرم کاغذ وجود دارد؛ بنابراین می‌توان گفت هرچه گرماژ کاغذ بالا باشد، استحکام و کیفیت کاغذ بالاتر خواهد بود. به‌تبع بالابودن کیفیت قیمت آن هم افزایش خواهد یافت. طبیعی است که برای پاکت‌های فانتزی نامه کاغذ متفاوت از کاغذ پاکت نامه اداری استفاده می‌شود؛ اما جنس کاغذهایی که در ساخت و طراحی پاکت‌های نامه رواج دارد، به شرح زیر است:

 

  • کاغذهای کتان که در گرماژ ۱۲۰ گرم طراحی می‌شود. این نوع از کاغذها ساده‌تر و ضخیم‌‌تر است. معمولا این نوع از پاکت‌ها را برای محتویاتی استفاده می‌کنند که محرمانه‌تر هستند و قرار است چیزی از درون آن دیده نشود.
  • کاغذهای گلاسه که در گرماژهای ۱۳۵ گرم و ۱۲۰ گرم عرضه می‌شود و بنابه انتخاب و سلیقه مشتری و نکانی که پاکت قرار است مورد استفاده قرار گیرد، فرق می‌کند. کاغذهای گلاسه برای کاربردهای رسمی و غیررسمی استفاده می‌شود.
  • کاغذهای تحریر که در گرماژهای ۸۰ گرم و ۱۰۰ گرم و ۱۲۰ گرم عرضه می‌شود، نسبت‌به سایر جنس‌های کاغذ وزن پایین‌تری دارد و به‌واسطه سبکی آن ظرافت بالاتری دارد.

 

چرا باید از پاکت ملخی استفاده کنیم؟

استفاده از پاکت‌نامه مزایایی دارد‌. فرقی ندارد شما برای دوست و آشنا نامه‌ و مرسوله‌ای می‌خواهید ارسال کنید یا یک مرسوله‌ رسمی را آماده کرده‌اید؛ در هر صورت این بسته‌بندی و شکل اولیه است که به چشم مخاطب شما برخورد می‌کند. استفاده از پاکت‌نامه نشان از احترام و ارزش‌گذاشتن به طرف مقابل است. این مسئله در شرکت‌ها مهم‌تر جلوه می‌کند. حقیقت این است که فرقی ندارد شرکت‌ شما بزرگ یا کوچک باشد، وقتی شما به مشتری یا ارباب‌رجوع یا هر فردی که به نحوی با اداره و شرکت شما سروکار دارد، کاغذ یادداشت، قبض یا نامه‌ای را می‌خواهید تحویل دهید، در پاکت مخصوص قرار دهید، علاوه‌بر احترام به فرد، به هویت برند و شرکت خود احترام گذاشته‌اید. به بیان بهتر شما با قراردادن نامه و اسناد و قبوض در پاکت نامه برند خود را تقویت می‌کنید.

در بازار رقابت کسب‌وکار استفاده از شیوه‌های غیرمستقیم تاثیرگذاری بر مشتری بیش‌از سایر شیوه‌ها جواب می‌دهد. طراحی ست اداری و استفاده از پاکت ملخی در اداره‌ها و شرکت‌ها هم یکی از همین شیوه‌ها است؛ اگرچه در نگاه کلی شاید چندان مهم جلوه نکند؛ اما در اعتماد مشتری تاثیر به‌سزایی دارد. از دیگر مزایای استفاده از این پاکت می‌توان به محافظت محتوای داخلی آن اشاره کرد. وقتی شما نامه را در پاکت قرار می‌دهید، طبیعی است که از تاخوردن، پاره‌شدن، کثیف‌شدن و... تا حد زیادی جلوگیری می‌شود و این مزیتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. به عبارت دیگر پاکت ملخی همچون ابزار تبلیغی عمل می‌کند که شرکت‌ها و برندها بدون تحمیل شعاری به مشتری، خدمات خود را تبلیغ می‌کنند.

 


پاکت ملخی؛ پاکتی کوچک اما کاربردی

ویژگی‌های اساسی پاکت ملخی

اگرچه همه افراد پاکت نامه را در مرسولات رسمی یا غیررسمی به‌نحوی دیده‌اند‌ و با آن آشنا هستند؛ اما وقتی حرفه‌ای به انواع و اندازه‌ها  آن دقت کنید، ممکن است کمی گیج‌کننده باشد؛ بنابراین برای ابهام‌زدایی، برخی از ویژگی‌های این نوع از پاکت را برمی‌شمریم. در ست اداری، یکی از پرطرفدارترین اجزا آن پاکت ملخی پنجره‌دار است. این پاکت‌ها برای کاغذهای A4 طراحی می‌شوند که در طول بتواند دو تا بخورد. یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های یک پاکت نامه رسمی، داشتن یک برش در پشت است، که از آن اصطلاحا از پنجره یاد می‌کنند. پنجره‌هایی که با داشتن پلاستیک از کاغذ درون آن محافظت می‌شود. این پنجره برای آن نامه‌هایی کاربرد دارد که آدرس گیرنده یا در پاکت‌های آزمایشگاه اطلاعات فردی در آن چاپ شده است، به‌طوری که تمام اطلاعات در زیر پوشش قابل‌رویت است.

یک پاکت پنجره‌دار ممکن است بهترین راه‌حل باشد تا نشانی از طریق آن نشان داده شود و در حقیقت کار را برای ارسال‌کننده نامه و فرد گیرنده به‌مراتب آسان‌تر می‌کند. برای پاکت‌ ملخی پنجره‌دار بهتر آن است که از متریالی استفاده شود که گرماژ بالاتری داشته باشد تا از استحکام کافی برخوردار باشد. این نوع از پاکت به دلیل برش‌های خاصی که روی آن طراحی می‌شود و روکش ویژه‌ای که بر روی آن قرار داده می‌شود، هزینه بالاتری نسبت به سایر پاکت‌های ملخی دارد؛ اما در عین‌حال طرفداران خاص خودش را دارد؛ چراکه برخی از برندها، برخی از ادارات و سازمان‌ها موقعیت آن‌ها ایجاب می‌کند تا صرفا از این نوع پاکت استفاده کنند.

 

نکات اساسی و مهم در خصوص پاکت ملخی

در نگاه کلی، تولید و چاپ پاکت ملخی نسبت‌به سایر طراحی‌ها چندان پیچیده به‌نظر نمی‌رسد؛ اما هر کاری در هر حوزه‌ای وقتی از بعد تخصصی به آن توجه می‌کنیم، دارای ریزه‌کاری‌ها و جزئیاتی است که دقت‌نکردن به آن‌ها باعث می‌شود تا کیفیت کار کاهش پیدا کند. برای مثال توجه به خط برش یکی از اساسی‌ترین آن‌هاست که لبه‌های پاکت کاملا روی هم دیگر قرار گیرد و شکل آن حالت استاندارد را داشته باشد. از دیگر نکات چاپ در پاکت ملخی استفاده از رنگ‌های تفکیکی و مناسب است که در کنار طراحی ساده و شکیل، جلوه‌ای ویژه پیدا می‌کند. چنان‌چه پاکت‌نامه زیرمجموعه‌ای از ست اداری باشد، لازم است که از رنگ‌بندی و طرح کلی سربرگ‌ها تبعیت کند، در غیر این‌صورت طرح پاکت در عین سادگی باید بیانگر برند شرکت مدنظر باشد تا بتواند تاثیر خود را بگذارد. در این راستا برخی از برندها برای منحصربه‌فردبودن و متفاوت برند خود قالب‌هایی همچون پاکت‌ لب‌ذوزنقه‌ای و لب‌گرد و ... را سفارش می‌دهند تا در شکل ظاهر هم متفاوت از سایرین باشند.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در خصوص پاکت ملخی می‌توان به چسب درب پاکت اشاره کرد. حتما شما هم تاکنون با پاکت‌هایی برخورد کرده‌اید که چسب‌های قوی نداشته‌اند و شما را در چسبیدن به پاکت اذیت کرده است؛ در این موارد ایراد از شما نیست، این مربوط به استفاده از مواد و نظارت بر مراحل چاپ است. رنگ پاکت بهتر است یک رنگ یا دو رنگ باشد و در استفاده از رنگ‌ها اغراق نشود. اگر تم این رنگ‌ها با فعالیت‌ها سازمان یا شرکت هم‌خوانی داشته باشد، تاثیر بیشتری را بر مخاطب خواهد گذاشت. دقت شود که لگوی شرکت حتما بر پاکت درج شود تا با جابه‌جاشدن پاکت نامه در واقع این نام برند شرکت باشد که در دست‌ها جابه‌جا و از یکی به دیگری منتقل و‌ شناسانده شود. رعایت تمام موارد گفته‌شده می‌تواند کمک شایانی به بهبود چاپ پاکت نامه کند.

 

کلام آخر

شبکه چاپ با سال‌ها تجربه در زمینه چاپ، مجموعه‌ای را گردآوری کرده است که از مرحله طراحی تا چاپ در این شبکه انجام و اجرا می‌شود. در پایان می‌توان گفت پاکت ملخی پاکتی کوچک اما کاربردی است که در مرسولات رسمی و غیررسمی استفاده می‌شود. به لطف گرافیست‌ها و طراحان صنعت چاپ رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی از این نوع از پاکت روانه بازار شده است؛ به‌طوری‌که تمام سلایق افراد را در موقعیت‌های مختلف پوشش می‌دهد. از مزایای پاکت‌نامه یا همان پاکت ملخی می‌توان به محفوظ‌ماندن محتویات درون آن اشاره کرد؛ اما مهم‌تر از این مسئله، شرکت‌ها و اداره‌ها از این پاکت به‌عنوان تبلیغات خدمات خود می‌توانند استفاده کنند، تبلیغاتی که هزینه آن کم اما در دراز مدت تاثیرگذار خواهد بود. علاوه‌بر تبلیغات، اعتباربخشیدن به برند شرکت از مزایای استفاده از پاکت ملخی است؛ به بیان بهتر، استفاده از ست اداری طراحی شده مختص هر شرکت که پاکت نامه هم یکی از اجزا آن است، نظم و همانگی چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند. می‌توان گفت این مسئله در اعتماد مشتری به شرکت موثر خواهد بود.

در این میان برای نتیجه‌‌بخش‌بودن کار، شرکت‌ها و ادارات کار را باید بسپارند به کاردان. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، بنا‌به موقعیت‌ها و شرایط مختلف، شکل و رنگ و طرح پاکت‌های ملخی تغییر می‌کند. در کنار تخصص، تجهیزات چاپ و تجربه کافی در زمینه بسیار کارساز خواهد بود. از همین رو است که شبکه چاپ با چاپ در انواع و بهترین متریال‌های مقوایی همچون گلاسه، مقوای کرافت، مقوای ایندربرد، جعبه‌های کارتنی و لمینتی، کاغذهای خاص و مرکب‌های خاص از رقیبان خود در این حوزه پیشی گرفته است. شبکه چاپ، برند مورد اطمینان در سطح کشور است که با چاپ باکیفیت و با سرعت بالا، در میان بازار تجاری صنعت چاپ حرف برای گفتن دارد.

خلاقیت یکی دیگر از فاکتورهای مهم در چاپ و طراحی ست اداری، پاکت نامه یا سربرگ و تقویم و جعبه‌ها و امثال آن‌هاست. شبکه چاپ در این مورد با تنوع بی‌نظیر تولید بیش از ۲۵ قالب محصول چاپی در ایران، یک سروگردن بالاتر از سایرین قرار دارد. شبکه چاپ در مورد هزینه‌های مشتریان هم اقدامات مثبتی را انجام داده است. در واقع این شبکه با قیمت مناسب رقابتی و تکرار چاپ با هزینه مناسب‌تر و چاپ بی‌واسطه و طراحی رایگان جعبه توانسته است، مناسب‌ترین قیمت را برای مشتری درنظر گیرد. از آن‌جایی که شبکه چاپ مجری بیش از ۱۰۰ برند معتبر در کشور است، در مورد بسته‌بندی مناسب و ارسال آن به کل کشور تمهیداتی اندیشه است. کافی شما از هر نقطه کشور سفارش خود را ثبت کنید و کار را به تخصص و تجربه شبکه چاپ بسپارید.


پاکت ملخی؛ پاکتی کوچک اما کاربردی

2022-10-20 14:05:02 

پاکت_ملخی/ پاکت_نامه/ پاکت


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس