کاغذ پوستی چیست؟




کاغذ پوستی چیست؟

کاغذ پوستی؛ کاغذی همه‌کاره


کاغذ پوستی که از لغت parchment paper در انگلیسی گرفته شده است، کاغذی پرکاربرد در معماری و نقاشی و آشپزی است. آنچه از استفاده کاغذ در ذهن عموم مردم قرار دارد، برای نوشتن و مکاتبه و کتاب و ورق است؛ اما کاغذ پوستی پا را فراتر از استفاده‌های همیشگی گذاشته است. در واقع با پیشرفت صنعت چاپ و ترکیب کاغذ با سایر مواد شیمیایی، کاربردهای کاغذ بسته‌بندیهای متفاوت در صنایع غذایی یا تولیدات کیف و کفش و... جای پا باز کرده است. اکنون شاید برای شما هم جای تعجب داشته باشد که مگر کاغذ پوستی چه ویژگی‌هایی دارد که هم برای معماری و هم برای آشپزی و کیک‌پزی مناسب است؟ ما در این مقاله سعی داریم شما را با این نوع از کاغذ کاربردی آشنا کنیم.

 

آنچه باید درباره کاغذ پوستی بدانید

کاغذهای پوستی یا مومی نوعی کاغذ سلولزی سفید و نازک است که در دو نوع مات و براق در بازار یافت می‌شود. این نوع کاغذ یک کاغذ سفید سنگین است که برای پخت‌وپز استفاده می‌شود. بسیاری از سرآشپزها دوست دارند ظرف‌های آشپزی خود را با این کاغذ بپوشانند؛ چراکه سطح دوطرفه و نچسب آن هم در برابر رطوبت و هم در برابر چربی مقاومت می‌کند. این کاغذها تا دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد مقاوم هستند. باید دقت شود که کاغذ پوستی با کاغذ مومی موجود در بازار متفاوت است. کاغذ مومی با وکس یا موم پوشانده شده است، به همین خاطر استفاده از آن در فر خطرناک است و ممکن است آتش می‌گیرد. حتی اگر خوشبینانه درنظر گیرید که آتشی رخ ندهد، در حین حرارت موم آغشته با شیرینی یا غذا ترکیب می‌شود و شروع به دود کردن می‌کند و در نتیجه طعم غذا هم تغییر می‌کند.

 

 

کاغذ پوستی چیست؟

کاغذ پوستی، یک کامپوزیت مبتنی‌بر سلولز است که برای ایجاد خواص اضافی مانند عدم چسبندگی، مقاومت در برابر چربی و مقاومت در برابر رطوبت، تولید شده است. معمولا در پخت‌وپز به عنوان یک سطح یکبار مصرف نچسب و مقاوم در برابر چربی استفاده می‌شود. این نوع از کاغذ ضد آب و مقاوم در برابر دماهای بالا ساخته شده است. نانوایان و سرآشپزهای حرفه‌ای مدت‌ها است که کاغذهای پوستی را در آشپزخانه به‌کار می‌برند‌. این نوع از کاغذها دارای تاییدیه ایمن برای مواد غذایی است؛ به این معنی که اجزای آن به غذا منتقل نمی‌شود و بر طعم یا بافت غذایی که با آن در تماس است، تاثیر نمی‌گذارد.

در موارد دیگر افرادی که برای نقاشی نیاز به پیش‌طرح و در اصلاح خود به اسکیس‌زدن‌های متفاوت دارند، این کاغذ را مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

جنس به‌کاررفته در انواع کاغذ پوستی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، دو نوع کاغذ داریم؛ کاغذ پوستی براق که در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در‌ برابر حرارت مقاوم است و در اصطلاح در فر و تستر که قرار بگیرد، نچسب محسوب می‌شود. روی این نوع از کاغذ با سیلیکون پوشانده شده است. سیلیکون یک ماده کاملا ایمن است. سیلیکون حاوی هیچ ماده‌ای نیست که برای بدن انسان سمی باشد و در واقع یک لاستیک مصنوعی است که واکنش منفی به غذا ندارد. همین نوع از پوشش سبب شده است تا در برابر حرارت مقاوم باشد. این نوع از کاغذها برای استفاده راحت‌تر در آشپزی، به‌صورت رول یا ورق‌های از قبل برش‌خورده روانه بازار می‌شود. این نوع از کاغذ را در اسیدسلفوریک یا زینک کلراید آغشته می‌کنند تا حالت ژلاتینی به خود گیرد و در حرارت حالت نچسب به خود گیرد.

 

ویژگی‌های کاغذ پوستی

یک کاغذ پوستی خوب باید دارای ویژگی‌هایی باشد که چه در آشپزی و چه در طراحی مناسب باشد. اولین مسئله میزان ضخامت آن است. به‌عنوان نمونه این کاغذ باید به اندازه کافی نازک باشد تا تصویر و‌خطوط به وضوح از پشت آن دیده شود‌. این میزان از نازک‌بودن نباید آن‌قدری باشد که نتوان قلم را بر کاغذ فشار داد‌؛ به این معنا که همان‌قدر که نازک باشد، به اندازه کافی زبر هم باشد تا مداد بتواند به‌خوبی بر کاغذ اثر گذارد. از دیگر ویژگی‌های این نوع از کاغذ این است که رنگ آن باید کاملا سفید و شفاف باشد. میزان و مقدار این زبری و نازکی همگی به تخصص چاپخانه‌ای دارد که شما به آن سفارش کار می‌دهید. از آن‌جایی که روی این کاغذها طرح کشیده می‌شود، نباید دارای شکستگی و زدگی باشد و سطح آن کاملا صاف و صیقلی باشد‌ تا افراد بتوانند طرح خود را به‌خوبی روی آن بکشند. برای داشتن یک کاغذ پوستی مرغوب بهتر آن است که کار را به چاپخانه‌هایی که در این زمینه تخصصی دارند، سپرد.


کاغذ پوستی چیست؟

موارد استفاده از کاغذ پوستی

کاغذ پوستی کاربردهای متفاوتی دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم. شما وقتی یک رول از این کاغذ را در آشپزخانه خود دارید، خیال‌تان راحت است که دیگر سینی فر یا تستر آسیب نمی‌بیند و از طرفی شیرینی یا غذایی که در آن می‌پزیم به کف سینی نمی‌چسبد و محصول نهایی باکیفیت بالاتری پخته می‌شود. این نوع از استفاده  یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از این نوع کاغذ است. قراردادن یک لایه کاغذ براق یا همان روغنی به این معنی است که مجبور نیستید سینی‌ها را چرب کنید. همین امر سبب می‌شود تا پس از پخت غذا یا شیرینی، شست‌وشوی سینی‌ها راحت‌تر هم بشوند. اگر چند دسته از این کاغذ را درست کنید، می‌توانید از آن دو بار استفاده کنید. برای کیک یا نان، بهتر است کاغذ را متناسب با قالب برش دهید تا راحت‌تر آزاد شود. در واقع شما  با قراردادن یک ورقه از این کاغذ، از چسبیدن غذاهای پخته‌شده و یا آبنبات‌ها و یا لکه‌دارشدن سینی‌ها جلوگیری می‌کنید.  در آشپزخانه برای درس‌ کردن خمیر از این نوع کاغذ می‌توانید استفاده کنید. به این صورت که کاغذ روغنی را روی میز خود قرار دهید و با چسب آن را از یک طرف بچسبانید، سپس می‌توانید خمیر نان یا کیک خود را طبق دستور درست کنید تا به میز شما نچسبد. پس‌از اتمام کار، کاغذ پوستی و همچنین هرگونه آرد یا تخم مرغ را از روی میز بردارید.  این روش آشپزخانه شما را تمیز نگه می‌دارد و دیگر از بی‌نظمی‌های آشپزی کلافه نمی‌شوید. کاربرد دیگر این نوع کاغذ برای لایه‌بندی دسر یا کیک است؛ به این صورت که کاغذ به‌عنوان یک مانع بین هر لایه دسر یا کیک استفاده می‌شود که آشپزخانه‌های تجاری اغلب از این تکنیک استفاده می‌کنند.

آشپزان همچنین می‌توانند کاغذ روغنی را به شکل مخروطی دربیاورند و وقتی نوک مخروط بریده شد از آن برای تزئین کیک و کلوچه استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند شکل‌های شابلون را از روی کاغذ برش دهند و آن را روی کیک‌ها قرار دهند و مقداری  شکر بپاشند تا وقتی کاغذ برداشته شد، طرحی روی کیک یا شیرینی باقی بماند. وقتی شما از این کاغذ استفاده می‌کنید دیگر نیازی به استفاده از روغن نیست، پس اگر می‌خواهید غذای رژیمی و سالم و بخارپز را در فر یا تستر تجربه کنید، استفاده از کاغذهای پوستی بهترین پیشنهاد برای شما است.

اگرچه در مورد بخارپزکردن غذا و یا تفت‌دادن سبزیجات و مرغ و ماهی از فویل هم می‌توان استفاده کرد؛ اما نباید فراموش کرد که این نوع از کاغذ به‌مراتب بهتر از فویل است و مواد به‌کاررفته در این نوع از کاغذ برای سلامتی ضرری ندارد. افرادی که اغلب با فویل آلومینیومی آشپزی می‌کنند، بیش‌ازحد معمول در معرض فلز قرار می‌گیرند. در مجموع، فویل آلومینیومی خطرناک تلقی نمی‌شود؛ اما می‌تواند محتوای رژیم غذایی شما را مقداری افزایش دهد. اگر در مورد میزان آلومینیوم در رژیم غذایی خود نگران هستید، بهتر است آشپزی با فویل آلومینیومی را متوقف کنید و کاغذهای پوستی را جایگزین آن کنید.

جدا از آشپزی و قنادی، این نوع از کاغذ موارد استفاده دیگری هم دارد. به‌عنوان نمونه در بسته‌بندی لباس و کفش برای پوشش داخل جعبه‌ها و بسته بندی معمولا از کاغذ پوستی استفاده می‌شود. استفاده از این نوع کاغذ سبب می‌شود تا گردوخاک روی محصول مدنظر ننشیند و از طرف دیگر کیف یا کفش یا لباس را شکیل‌تر می‌کند. کاغذهای پوستی می‌تواند برای خیاط‌ها هم مفید باشد. وقتی خیاط الگو را روی پارچه می‌گذارد، بهتر است همزمان با الگو زیر پارچه هم دیده شود‌. این کاغذ از چنین ویژگی برخوردار است. با این اوصاف می‌توان گفت که این نوع از کاغذ در الگوی خیاطی هم کاربرد دارد‌. در نقشه‌برداری و کپی‌برداری هم می‌توان از این کاغذ استفاده کرد. نوع مات این کاغذ برای طراحی سیاه قلم و پیش‌طرح‌های افراد در رشته معماری کاربرد بسیار دارد.

 

کلام آخر

کاغذ پوستی کاغذی است که در خانه و آشپزخانه و معماری و نقشه‌برداری و خیاطی و ... کاربرد دارد. این نوع کاغذ به معنی واقعی کلمه همه‌کاره است. همان‌طور که اشاره کردیم، ضخامت این کاغذ بسیار مهم است تا کارایی لازم را داشته باشد؛ چراکه نه باید زیادی ضخیم و نه زیادی نازک باشد. سال‌ها تجربه کاری در شبکه چاپ، این مجموعه‌ را به یکی از مطمئن‌ترین برندها تبدیل کرده است. در این مجموعه صفر تا صد چاپ انواع کاغذ، انجام می‌شود. کافی است تا شما کار مدنظر خود را سفارش دهید؛ از مرحله طراحی تا مرحله چاپ نهایی هر نوع از کاغذ برعهده شبکه چاپ خواهد بود.                                                                

کاغذ روغنی، کاغذ مومی از انواع کاغذهای مشابه کاغذ پوستی هستند که تخصص و مهارت افراد هر مجموعه، چاپ آن‌ها را می‌تواند متفاوت کند. از آن‌جایی که گستره استفاده از این کاغذ از مهندس و معمار تا خیاط و آشپز را شامل می‌شود، باید به‌نحوی طراحی شود که تمام سلایق را در موقعیت‌های مختلف را دربرگیرد. شبکه چاپ با چاپ بهترین متریال‌های مقوایی همچون گلاسه، مقوای کرافت، مقوای ایندربرد، جعبه‌های کارتنی و لمینتی، کاغذها و مرکب‌های خاص می‌تواند نیاز افراد در موقعیت‌های شغلی متفاوت را تامین کند. شبکه چاپ با داشتن چاپ‌خانه اختصاصی این امکان را فراهم می‌کند که انواع کاغذ را از تیراژ 1000 تا 1 میلیون را در 10 روز ه شما تحویل دهد. این شبکه با تولید بیش از ۲۵ قالب محصول چاپی در ایران تنوع هر نوع چاپی را می‌تواند تضمین کند. سرعت، کیفیت، تنوع، تخصص و خلاقیت از ویژگی‌های بارز شبکه چاپ است که این مجموعه را از سایر رقبا متمایز می‌کند. باتوجه به همین خصوصیات  است که شبکه چاپ مجری بیش 100 برند مطرح در سطح کشور است.                                                                       

شبکه چاپ با طراحی خاص جعبه و قیمت مناسب رقابتی و تکرار چاپ با هزینه مناسب و ار همه مهم‌تر چاپ بی‌واسطه توانسته است، قیمتی را برای مشتریان ارائه دهد که به‌نفع مشتریان باشد. این مجموعه برای بسته‌بندی مناسب و ارسال آن به کل کشور هم اقداماتی انجام داده است. فقط کافی است تا شما در هر نقطه از کشور که هستید، سفارش خود را انجام دهید و با خیال راحت کار را به شبکه چاپ بسپارید. اگر ‌س از خواندن این مقاله سوالی در خصوص هر نوع کاغذی برایتان پیش آمد، آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما با تخصص و تجربه خود، به بهترین نحو پاسخگو شما خواهند بود.


کاغذ پوستی چیست؟

2022-10-20 12:06:24 

کاغذ_پوستی/کاغذ_مومی/ کاغذ_پوستی_یا_مومی


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس