سربرگ چیست؛ کاربردها و مزایای آن




سربرگ چیست؛ کاربردها و مزایای آن


سربرگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

سربرگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟ شما می‌توانید از یک برگه  A4 که تمام مشخصات و لوگو شرکت‌تان روی آن طراحی شده است در جلسات‌تان استفاده کنید. این برگه را می‌توانید برای نامه‌هایی که به ادارات و سازمان‌های مختلف ارسال می‌کنید نیز به‌کار ببرید. این برگه که هویت شما را نشان می‌دهد همان سربرگ است که کاربرد آن باز کردن راه تعامل شما با مشتریان‌تان است. در این مطلب شما را با سربرگ، کاربردهای آن و همین‌طور مزایای آن آشنا می‌کنیم.

 

سربرگ چیست؟

سربرگ هویت و شناسنامه یک کسب‌وکار را نشان می‌دهد و به‌دلیل اعتباربخشی به مکاتبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سربرگ‌ها کاغذهایی هستند که در مکاتبات اداری و رسمی به‌کار گرفته می‌شوند و با کارت ویزیت، پاکت و اوراق اداری هماهنگی خاصی را ایجاد می‌کنند و یک ست ادارای را تشکیل می‌دهند. کاربرد سربرگ در ادارات رسمی رایج است و معمولا در اندازه‌های A4 و A5 تهیه می‌شوند. مشخصات اصلی شرکت مانند نام، آدرس، لوگو، شماره نامه و تاریخ در سربرگ درج می‌شوند. این موارد و لوگو اصلی شرکت در سمت چپ بالای سربرگ قرار دارد؛ اما برخی شرکت‌ها علاوه‌بر این اطلاعات، نام شرکت، زمینه فعالیت و حتی لینک شبکه‌های اجتماعی خود را در پایین سربرگ می‌آورند تا تعامل بیشتری را با مشتریان و مدیران برقرار کنند.

 

کاربردهای سربرگ

شماره نامه، پیوست و تاریخ در سربرگ باعث نظم در مکاتبات اداری می‌شود؛ زیرا تنها با مراجعه به سربرگ می‌توانید اطلاعات دقیقی از فرستنده نامه به‌دست آورید. سربرگ‌ها آرشیو نامه‌ها و مکاتبات اداری را آسان‌تر و دسترسی به آن‌ها را سریع‌تر می‌کند. علاوه‌بر نامه‌های اداری و رسمی سربرگ در صدور فاکتورها و نوشتن قراردادها نیز کاربرد دارد.

 

مزایای سربرگ

  1. طراحی جذاب و حرفه‌ای سربرگ نقش به‌سزایی در جذب مشتری دارد. با طراحی منحصربه‌فرد سربرگ می‌توانید مشتریان بالقوه را به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کنید.
  2. هر سربرگ دارای اطلاعات شخصی از یک سازمان یا شرکت خاص است و هر شرکت مجاز به استفاده از سربرگ خود است. به همین دلیل سربرگ امنیت مکاتبات را افزایش می‌دهد و کسی اجازه کپی‌برداری از آن را ندارد.
  3. سربرگ مانند یک برگه شناسایی عمل می‌کند که با دادن اطلاعات لازم مانند لوگو، آدرس، تلفن و ... اعتماد مشتری را به خود جلب می‌کند.
  4. سربرگ مانند تبلیغات سیار عمل می‌کند؛ هر چه دامنه پخش نامه‌های اداری و سازمانی‌تان وسیع‌تر باشد به افراد بیشتری معرفی می‌شوید و بر تعداد مشتریان‌تان نیز افزوده می‌شود.
  5. طراحی خاص سربرگ تاثیر زیادی در شناساندن شرکت و سازمان‌تان به مشتریان دارد. مشتریان با دیدن سربرگ تصوری از شما در ذهن‌شان می‌سازند، هر چه طراحی خاص‌تر و خلاقانه‌تر باشد شما به‌عنوان یک شرکت حرفه‌ای‌تر در ذهن‌ها حک می‌شوید.

 

انواع سربرگ

شاخص‌های مختلف جنس، وزن و سایز در تقسیم‌بندی سربرگ موثر هستند. که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • سربرگ تحریر 80 گرمی نازک‌ترین کاغذ برای چاپ سربرگ در 4 رنگ و سرچسب است. سربرگ‌‌ها در سایزهای A4 و A5 و در سایزهای کوچک‌تر نیز چاپ می‌شوند.
  • گرماژ استفاده شده در سربرگ کاغذ، به نحوه به‌کارگیری آن بستگی دارد. درصورتی‌که کاغذهای سربرگ در پرینتر استفاده شوند، کاغذهای با گرماژ پایین و در دیگر کاربردها گرماژهای بالاتر توصیه می‌شود.
  • تحریر، حریر، کتان و کرافت جنس کاغذهای سربرگ را تشکیل می‌دهند که گرماژ آن‌ها براساس نوع استفاده، از 80 الی 120 متفاوت است.
  • رایج‌ترین سایز کاغذ در سربرگ‌ها A4 است که در مکاتبات اداری و رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاغذهای سربرگ در سایز A5 نیز برای معرفی‌نامه‌ها یا مکاتبات کوتاه اداری استفاده می‌شود.
  • سیاه‌وسفید یا چاپ رنگی سربرگ‌ها به موارد مصرف و سلیقه شما بستگی دارد. استفاده از چاپ رنگی جزئیات و رنگ لوگو سازمان‌تان را به‌خوبی نمایش می‌دهد.
  • توصیه می‌شود از طراحی‌های ساده در سربرگ استفاده کنید تا توجه به نوشته اصلی جلب شود و به حاشیه کشیده نشود.
  • جنس کاغذ سربرگ‌تان را متناسب با موارد استفاده آن انتخاب کنید. برای ارسال پیام تبریک از کاغذهای با گرماژ بالا و بافت‌دار استفاده کنید، کاغذهای معمولی نیز برای مکاتبات اداری گزینه مناسبی است.
  • موارد گفته‌شده در قیمت و هزینه‌های چاپ سربرگ موثر هستند.




نکات مهم در چاپ سربرگ

برای جلب توجه بیننده باید در طراحی و اجرای سربرگ دقت شود. محل قرارگیری اطلاعات، فونت، اندازه و رنگ از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در ادامه به نکاتی در این مورد می‌پردازیم.

  • تاثیر فونت را در طراحی دست کم نگیرید، فونت مورد استفاده در سربرگ باید بین 10 الی 14 باشد.
  • برای تاثیرگذاری بیشتر لوگوی اصلی شرکت، از رنگ‌های تیره یا ترکیبی استفاده کنید.
  • برای بهتر و خواناتر دیده شدن متن، تا حد امکان از شاخصه‌های گرافیکی استفاده نکنید.
  • درج شماره نامه، پیوست و تاریخ در سربرگ از ضروریات نامه‌های اداری است، آن‌ها را فراموش نکنید.
  • اگر یک روش کم‌هزینه و پربازده برای تبلیغ سازمان‌تان می‌خواهید روی سربرگ شرکت‌تان تمرکز کنید؛ یک طراحی خاص و منحصربه‌فرد برای سازمان‌تان در نظر بگیرید.

 

طراحی سربرگ

شما می‌توانید در 5 مرحله یک طرح سربرگ برای شرکت‌تان ایجاد کنید:

  • یک الگوی سربرگ تجاری را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد.
  • با استفاده از ویرایش‌گر، عناصر را در قالب اضافه، حذف یا مرتب انجام دهید.
  • لوگو، نام و آدرس خود را وارد کنید.
  • رنگ‌ها، فونت‌ها و نمادها را متناسب با برند خود سفارشی کنید.
  • الگوی سربرگ تجاری سفارشی خود را ذخیره کنید و بارها‌و‌بارها از آن استفاده کنید.

 

اهداف سربرگ

  • با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کنید؛
  • الگوهای قرارداد شرکتی خود را برندسازی کنید؛
  • برای یک کار جدید یک نامه ارسال یا چاپ کنید؛
  • فاکتورها را صادر کنید؛
  • اسناد حقوقی برای یک موسسه حقوقی تهیه کنید؛
  • صورت جلسه را ضبط کنید؛
  • مکاتبات شخصی را ارسال کنید.

 

اهمیت سربرگ

با افزایش مداوم تعداد مشاغل در کشور، شما باید شرکت خود را برای بازار به‌یاد ماندنی کنید. مشتریان، کسب‌وکاری را انتخاب می‌کنند که در ذهن‌شان باقی مانده‌اند و سربرگ یکی از نمادهای گرافیکی مهم شرکت شما است. بنابراین، به سربرگ‌ها به ‌همان ‌اندازه توجه می‌شود که به  لوگو و تابلوی شرکت‌تان توجه می‌شود. سربرگ برای هر نوع کسب‌وکاری در صنعت خدمات یا محصول بسیار بااهمیت است. برای اینکه بدانید چرا کسب‌وکار شما باید سربرگ داشته باشد موارد زیر را مطالعه کنید.

 

ایجاد یک تاثیر اولیه خوب

سربرگ در بالای نامه‌های تجاری شما، اولین چیزی است که خوانندگان می‌بینند. در سند شما، طرح و رنگ سربرگ‌تان بسیار بیشتر از متن ساده جلب توجه می‌کند. به ‌همین ‌دلیل است که باید با آن مانند وسیله‌ای برای آرایش شرکت شما رفتار کرد. مهم نیست که نامه‌های تجاری شما چقدر خوب نوشته شده باشند، خوانندگان و گیرندگان را با سربرگ متوسط از دست می‌دهید. یک سربرگ با طراحی خوب می‌تواند اولین تاثیر خوبی را برای شرکت شما ایجاد کند. اگر فکر و تلاش زیادی برای آن انجام شود، به مشتریان شما این ایده را می‌دهد که کسب‌وکار شما چقدر به کیفیت توجه دارد.

 

تا حرفه‌ای به نظر برسند

تمام معاملات و مکاتبات تجاری شما، چه به‌صورت چاپی یا نرم افزاری، باید بر روی کاغذ باکیفیت با سربرگ با طراحی خوب باشد. به این ترتیب، سربرگ‌ها نباید طوری به نظر برسند که انگار با‌عجله انجام شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید در ارتباطات خود حرفه‌ای باشید، باید از سربرگ در اسناد خود استفاده کنید. جالب است بدانید فراتر از تشریفات و ارتباطات خوب، از سربرگ‌ها استفاده می‌شود تا نشان دهند که اسناد شما و اطلاعات موجود در آن‌ها معتبر و واقعی هستند.

برای تقویت تصویر شرکت

سربرگ‌ها برای تقویت تصویر شرکت شما از طریق ارتباط موثر استفاده می‌شوند. یک سربرگ باکیفیت تصویر کسب‌وکار شما را ارتقا می‌دهد. خواه هدف سند ارتباط با محصول یا خدمات کسب‌وکار، یک موضوع داخلی یا خارجی یا صرفاً برای تبلیغات باشد. این نه‌تنها رسمیت و اعتبار را نشان می‌دهد؛ بلکه به مخاطب می‌گوید تجارت شما در چه مورد است. سربرگ می‌تواند ارزش‌های شرکت‌تان را از طریق جزئیاتی مانند انتخاب رنگ یا سبک قلم نشان دهد. طراحان گرافیک از جزئیاتی مانند استفاده از فونت تیره و پررنگ برای انتقال پیام استفاده می‌کنند.

 

سربرگ سازمان‌تان را طراحی کنید

شبکه چاپ در این مطلب سعی کرده است سوال سربرگ چیست و چه کاربردهایی دارد را برایتان روشن کند. تصور کنید شرکت یا سازمانی را مدیریت می‌کنید، در این‌ صورت مهم است پرستیژ خاص خود را داشته باشید. طراحی حرفه‌ای سربرگ هویت و شخصیت سازمان‌تان را نشان می‌دهد و مانند قلابی مشتریان را به خود جذب می‌کند تا بتوانید آن‌ها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید. آیا تا کنون برای کسب‌وکارتان سربرگی طراحی کرده‌اید؟ چه نوع طراحی را می‌پسندید؟ شبکه چاپ به شما کمک می‌کند تا بتوانید سربرگ حرفه‌ای را طراحی کنید.




2023-10-19 09:48:38 

سربرگ/چاپ_سربرگ/طراحی_سربرگ


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس