کاتالوگ و بروشور چیست؟




کاتالوگ و بروشور چیست؟

کاتالوگ و بروشور، دو ابزار تبلیغاتی موثر در تجارت


شاید بپرسید تفاوت کاتالوگ و بروشور چیست و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند که به ابزاری پرکاربرد در صنعت تبلیغات تبدیل شده‌اند؟ تبلیغات هر کسب‌و‌کار یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجارت محسوب می‌شود که در صورت درست انجامشدن، رونق آن حرفه را به‌دنبال دارد. کاتالوگ و بروشور به‌عنوان دو ابزار تبلیغاتی حرفه‌ای، توسط اغلب صاحبان مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با وجود این‌که در دنیای امروز تمام مشاغل به سمت اینترنتی‌شدن سوق پیدا کرده‌اند و به این روش معرفی می‌شوند، مزیت کاتالوگ و بروشور چیست که همچنان مورد استفاده هستند؟ کاتالوگ و بروشور این قابلیت را دارند تا در مدت زمانی کوتاه کسب‌و‌کارها را به‌خوبی معرفی کنند. مقرون ‌به‌صرفه‌بودن و اثربخشی زیاد، از مزایای این دو ابزار تبلیغاتی محسوب می‌شوند. اطلاعاتی درباره اینکه مزایا و ویژگی‌های کاتالوگ و بروشور چیست در این مقاله آمده که شما را بیشتر با آن‌ها آشنا خواهد کرد.

 

کاتالوگ و بروشور چیست؟

کاتالوگ یا بروشور فرقی ندارد، مهم اثربخشی یکسان و منحصربه‌فرد این دو محصول تبلیغاتی است که در کم‌تر روش بازاریابی میتوان یافت. اما کاتالوگ و بروشور چیست؟ این محصول کتابچه‌ای است که تولیدات یا خدمات خاصی را معرفی می‌کند. این کتابچه جذاب و کاربردی در میان اغلب تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه اثربخشی خاصی بر ذهن مخاطب دارد.

ذکر این نکته واجب است که اجباری در چاپ کاتالوگ یا بروشور به‌صورت کتابچه نیست. این دو ابزار تبلیغاتی گاهی تنها در چند برگه محدود چاپ می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی کاتالوگ یا بروشور براساس نیاز و سلیقه تولیدکننده صورت می‌گیرد؛ بنابراین اگر قصد تهیه این ابزارها را دارید باید آن را طبق هدف و نیازتان طراحی کنید.

این‌که کاتالوگ و بروشور چیست و چه تاثیری بر کسب‌و‌کار شما دارد به نوع استفاده از آن هم بستگی خواهد داشت. ممکن است کاتالوگ‌های تبلیغاتی خود را تنها در سطحی محدود توزیع کنید که در این صورت نباید انتظار داشت تا رونق قابل توجهی در کسب‌و‌کارتان ببینید. این دو کتابچه تبلیغاتی را می‌توان در سطحی وسیع توزیع و تاثیر آن‌ها در شناخته‌ترشدن تخصص خود را لمس کرد؛‌‌‌  اما هر کدام از این دو به‌صورت جداگانه از تعاریف خاصی برخوردار هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

کاتالوگ چیست؟

تعریف کلی کاتالوگ و بروشور چیست؟ کاتالوگ به‌عنوان ابزاری کاربردی جهت تبلیغ هر حرفه و تخصص از مزایای زیادی برخوردار است. کاتالوگ عموما شامل اطلاعاتی درباره محصول، از جمله معرفی آن، معرفی تولیدکننده، اطلاعات تماس و هر مبحث مهم دیگری است که باید درباره شرکت یا سازمان مد نظر دانست. به‌طور کلی کاتالوگ در هشت صفحه چاپ و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در صورت نیاز و سفارش تولیدکننده ممکن است در برگه‌های بیشتری چاپ شود. 

 

انواع کاتالوگ را بشناسید

یکی از دلایلی که ما را ترغیب می‌کند تا بدانیم ماهیت کاتالوگ و بروشور چیست اطلاع از نحوه به‌کاربردن این دو است. برای مثال کاتالوگ که شامل اطلاعاتی از محصول مورد نظر می‌شود، به دو صورت دیجیتالی و چاپی تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته‌به نوع کسب‌و‌کارتان یکی از این دو را می‌توانید انتخاب کنید.

اگر به‌صورت اینترنتی محصولات خود را به فروش می‌رسانید، بدون شک کاتالوگ دیجیتالی بهترین گزینه برای شما است. این درحالی است که برای کسب‌و‌کارهای حضوری کاتالوگ چاپی بهترین گزینه خواهد بود.

علاوه‌بر این، کاتالوگ را براساس هدف کاربرد به دو دسته تبلیغاتی و صنعتی تقسیم می‌کنند. کاتالوگ تبلیغاتی با هدف تبلیغ هر کسب‌و‌کار و به جهت فروش بهتر کالا و محصول استفاده می‌شود؛ درحالی‌که کاتالوگ صنعتی با هدف اطلاع‌رسانی از خدمات و محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات فنی، تخصصی و راهنمایی درباره محصول مورد نظر همگی از ویژگی‌های یک کاتالوگ صنعتی شمرده می‌شوند.     

 

بروشور چیست؟

به‌نظر شما دلیل اهمیت کاتالوگ و بروشور چیست؟ تا اینجا با تعریفی کلی از کاتالوگ آشنا شدید؛ اما بروشور سه لت یا چند لت چیست؟ بروشور  به‌عنوان کتابچه یا سندی که شامل اطلاعاتی مهم درباره محصول است مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب بروشورها با فرمت دیجیتال منتشر می‌شوند که لازمه دنیای مجازی امروز است.

معمولا بروشورها را به‌عنوان راهنمای استفاده و کاربرد محصول چاپ می‌کنند و همراه با آن به‌دست مخاطب می‌رسانند. به‌طور معمول تولیدکنندگان با قراردادن آن‌ها در جعبه محصولات، مخاطب را از اطلاعاتی که باید بداند آگاه می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ اما اینکه ماهیت کاتالوگ و بروشور چیست در تفاوت‌های این دو بیشتر مشخص می‌شود.

 

انواع بروشور را بشناسید

تا اینجا دیدید که اطلاع درباره اینکه ماهیت کاتالوگ و بروشور چیست به کمی جزئی‌نگر‌بودن نیاز دارد. همان‌طور که با انواع کاتالوگ آشنا شوید، بهتر است انواع بروشور را هم بشناسید. بروشورها را از نظر هدف به چهار دسته تقسیم می کنند که در ادامه می خوانید:

 

  • بروشورهای حاوی اطلاعات

همان‌طور‌که از نام این مدل برمی‌آید، این نوع بروشور اطلاعاتی درباره محصول، خدمات یا رویدادی خاص را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

 

  • بروشور تبلیغاتی

این نوع بروشور وظیفه دارد تا مشتری را به خرید یک محصول ترغیب کند. درواقع مخاطب با خواندن این نوع بروشور تمایل بیشتری به استفاده از محصول پیدا خواهد کرد. هدف اصلی این نوع بروشور فروش محصول یا خدمات مد نظر است.

 

  • بروشور معرف

این نوع بروشور با هدف شناسایی و معرفی برند و هویت شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توانید با درج شعارهای تبلیغاتی خود روی این نوع بروشور مخاطبان‌تان را به سمت کسب‌و‌کاری که راه انداخته‌اید جذب کنید. این نوع بروشور از بهترین گزینه‌ها برای رونق تخصص و شغل‌تان به حساب می‌آید.

اگر به‌دنبال راهی مطمئن برای معرفی خود به دنیای تجارت هستید، استفاده از بروشور معرف را به شما پیش‌نهاد می‌دهیم. این نوع بروشور از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است. فکر می‌کنید یکی از دلایل استفاده از کاتالوگ و بروشور چیست؟ معرفی محصول و کسب‌و‌کارها از اصلی‌ترین آن‌ها است که در این نوع بروشور به وضوح مشهود است.

 

  • بروشور آموزشی

اگر به‌دنبال راهی برای آموزش نحوه استفاده از محصولات‌تان هستید، بروشورهای آموزشی را امتحان کنید. با استفاده از این نوع بروشور می‌توان خدمات شرکت و نحوه کاربرد آن‌ها را آموزش داد؛ د‌رواقع بروشور آموزشی این قابلیت را دارد تا مانند یک معلم به مخاطبان شما آموزش دهد.


کاتالوگ و بروشور چیست؟

تفاوت کاتالوگ و بروشور چیست؟ 

احتمالا از ابتدای مقاله این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که تفاوت کاتالوگ و بروشور چیست؟ چرا باید این دو ابزار مهم را به‌کار ببریم؟ تا اینجای مقاله با تعریف هر دو آشنا شده‌اید و نحوه استفاده و ویژگی‌های این دو ابزار تبلیغاتی را شناخته‌اید؛ اما اصلی‌ترین تفاوت کاتالوگ و بروشور چیست؟

یکی از تفاوت‌های این دو، تمرکز کاتالوگ بر استراتژی تولید و توزیع است که شکافی عمیق بین کاتالوگ و بروشور را نشان می‌دهد. از طرفی بروشور به‌عنوان یک سند چاپ شده، کوچک و کوتاه که معرفی یا تبلیغ محصول را در برگرفته است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در‌حالی است که کاتالوگ به‌عنوان یک سند یا کتاب، شامل اسامی، کتاب‌ها و محصولاتی است که لیست‌بندی شده‌اند.

 

کاربرد کاتالوگ و بروشور چیست؟   

بیشترین اهمیت و کاربرد بروشور در شرکت های تبلیغاتی مشاهده می‌شود. اغلب شرکت‌های تبلیغاتی از این دو ابزار مهم استفاده می‌کنند تا با هزینه‌ای کم‌تر و در زمانی کوتاه به اهداف خود برسند. این سوال که اصلی‌ترین کابرد کاتالوگ و بروشور چیست بسیاری از افراد به‌ویژه تولیدکنندگان را سردرگم می‌کند. به‌طور کلی این دو وسیله مهم به معرفی و شناسایی محصولات و از همه مهم‌تر، برند شما کمک می‌کنند.

بروشور به‌عنوان ابزاری چند صفحه‌ای اغلب جهت تبلیغات و معرفی محصول به‌کار می‌رود، درحالی‌که کاتالوگ به‌عنوان کتابچه‌ای به‌کار می‌رود که هدف اصلی آن علاوه‌بر تبلیغات راهنمایی و آموزش مخاطبان است. آن‌چه که مشخص است کاربرد این دو در امر تبلیغات، معرفی محصول و آموزش کاربرد دارند.

 

محتوای کاتالوگ و بروشور چیست؟

همان‌طور‌که گفته شد کاتالوگ و بروشور از جمله ابزارهای مهم و پرکاربردی هستند که در اغلب کسب‌و‌کارها به‌کار می‌روند. بسیاری از تولیدکنندگان وابستگی خاصی به استفاده از این دو محصول دارند و حتما در تولیدات خود از این دو ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. بروشور‌ها اغلب حاوی مطالبی جذاب و مختصر از محصول هستند؛ به‌نحوی‌که مخاطب را با اولین نگاه به سمت محصول جذب می‌کنند.

این درحالی است که کاتالوگ‌ها شامل لیستی از ویژگی‌های محصول یا خدمات هستند که به‌صورت دیجیتال یا چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اطلاعاتی مانند نوع محصول، تاریخ انقضا آن، نحوه استفاده، مزایا و معایب و .... همگی در کاتالوگ به مخاطب عرضه می‌شوند. این اطلاعات راهنمایی کامل برای مخاطب است و دانش او را درباره محصول بالا خواهد برد.

 

اهمیت طراحی کاتالوگ و بروشور چیست؟

از آن‌جا که این دو به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند، طراحی مناسب و جذاب آن‌ها به فروش بهتر محصولات کمک چشم‌گیری خواهد کرد. طراحی و رنگ‌آمیزی مناسب به کاتالوگ و بروشور کمک می‌کند تا گیرایی بیشتری برای مخاطب داشته باشند. بسیاری از مخاطبان در درجه اول برای آشنایی با محصول به این دو مراجعه می‌کنند؛ بنابراین باید از جذابیت زیادی برخوردار باشد.

در‌صورتی‌که کاتالوگ و بروشور طراحی زیبا و منحصر‌به‌فردی داشته باشند، این قابلیت را خواهند داشت تا به فروش بهتر محصول کمک کنند و موجب رونق کسب‌و‌کار شوند. اینکه تاثیر طراحی کاتالوگ و بروشور چیست در هنگام بالارفتن فروش محصولات می‌توان درک کرد. این دو ابزار می‌توانند فضای خالی بین مخاطب و فروشنده را پر کنند و موجب ارتباط این دو با هم شوند.

 

عوامل موثر در تاثیرگذاری کاتالوگ و بروشور چیست؟

براساس آنچه که گفته شد، تاثیرگذاری کاتالوگ و بروشور از اصلی‌ترین دلایل کاربرد آن‌ها به‌شمار می‌رود. اغلب تولیدکنندگان به‌خوبی از این مزیت کاتالوگ و بروشور باخبر هستند؛ بنابراین برای فروش بهتر محصولات‌شان از این دو ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. پارامترهای زیادی در بالابردن میزان تاثیرگذاری کاتالوگ و بروشور موثر هستند که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود:

 

  • ابعاد

ابعاد مناسب کاتالوگ یا بروشور به تاثیرگذاری آن‌ها کمک می‌کند. ابعاد مناسب برای این دو ابزار تبلیغاتی باید به گونه‌ای باشد که ارتباطی عمیق بین مخاطب و تولیدکننده ایجاد کند. سایز کاتالوگ و بروشور بر هزینه‌ها نهایی آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛ به‌همین خاطر بهتر است ابعادی مناسب و استاندارد برای آن‌ها انتخاب کنید. بسته‌به نوع تولیدات یا خدمات‌تان از کاتالوگ یا بروشوری استفاده کنید که مخاطب را به خود جذب کند. در این مورد زیاده‌روی نکنید.

 

  • صفحات

شاید دوست داشته باشید که کاتالوگ یا بروشور شما در صفحاتی بیشتری چاپ شود، این یک خواسته منطقی است؛ اما بهتر است صفحات محدودی برای آن‌ها در نظر بگیرید. سعی کنید این دو ابزار را در تعداد محدودی صفحه چاپ کنید. هرچه تعداد صفحات محدودتر باشد و اطلاعات کامل‌تری را شامل شود، بدون شک از جذابیت و گیرایی خاصی برخوردار خواهد بود.

 

  • گرماژ صفحات

گرماژ صفحات کاتالوگ و بروشور در گیرایی آن‌ها تاثیر چشم‌گیری دارد. این پارامتر به نوع تولیدات و خدمات شما بستگی زیادی دارد؛ درواقع اگر دوست دارید تا کاتالوگ شما از گیرایی خاصی برخوردار باشد، توصیه می‌کنیم تا از کاغذهای باکیفیت و با گرماژ بالا استفاده کنید.

اصولا برای قیمت چاپ کاتالوگ هایی که صفحات بیشتری را در بر می‌گیرند بهتر است از کاغذهایی نازک با گرماژ پایین استفاده کنید. درصورتی‌که به دنبال چاپ کاتالوگ و بروشورفوری با هزینه کم‌تر هستید، توصیه می‌کنیم تا در انتخاب کاغذ آن‌ها نهایت دقت را به‌عمل آورید. کاغذ با گرماژ پایین مقرون به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر هستند.

 

کلام آخر

این‌که اهمیت استفاده از کاتالوگ و بروشور چیست به‌نحوه استفاده از آن‌ها بستگی دارد. بسیاری از تولیدکنندگان به‌دنبال کاربرد بروشور یا کاتالوگی هستند که محصول‌شان را به‌خوبی معرفی کند و در‌واقع نقش معرف و تبلیغ برای تولیداتشان داشته باشد. این درحالی است که برخی دیگر این دو ابزار را با هدف آموزش به‌کار می‌برند. بنابراین کاربرد کاتالوگ و بروشور به‌نحوه و هدف استفاده از آن‌ها بستگی دارد.

جهت چاپ هر کدام از این دو ابزار کاربردی می‌توانید به مجموعه حرفه‌ای شبکه چاپ مراجعه کنید. این مجموعه با ارائه خدماتی مانند چاپ با کیفیت، چاپ افست با سرعت بالا، تکرار چاپ در قیمت مناسب، تنوع در چاپ، امکان نظارت بر چاپ، چاپ در انواع و بهترین متریال‌ها، طراحی رایگان و... آماده مشاوره به شما است. از خدمات شبکه چاپ غافل نشوید.


کاتالوگ و بروشور چیست؟

2022-10-20 12:20:00 

کاتالوگ_و_بروشور/ کاتالوگ/ بروشور/ بروشور_دولت/ بروشور_سه_لت


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس