سیر تحولات ساک دستی




ساک دستی پلاستیکی


در مقاله اهمیت طراحی و چاپ ساک دستی، اشاره شد که ساک دستی یکی از ابزارهای تبلغیاتی و بازاریابی است که مورد توجه بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است. جهت اینکه بتوانید یک طراحی و چاپ حرفه ای برای ساک دستی انجام دهید، بهتر است با تاریخچه ساک دستی به عنوان بهترین دوست مصرف کننده، آشنا شوید و از سیر تحولات آن آگاهی پیدا کنید. با شبکه چاپ همراه باشید.

مروری بر تاریخچه ساک دستی

تا قبل از اواخر دهه 1800 میلادی، ساک دستی های خرید وجود نداشتند. خریداران یا کالاهای خود را با سبد حمل می کردند و یا اینکه صاحبان کسب و کارها، کالاها را درب خانه تحویل می دادند.

در اواسط قرن نوزدهم، فرانسیس وول، مدرس مدرسه ای واقع در پنسیلوانیا، دستگاهی را برای تولید ساک دستی های کاغذی سبک، اختراع کرد.

در سال 1871، مارگارت نایت، ماشینی را طراحی کرد که ساک های دستی مسطح و جادار بیشتری تولید می کرد. با این حال، این ساک ها زیاد ماندگار نبودند و چارلز استیل در سال 1883، ساک های قهوه ای با حاشیه های چسباننده را اختراع کرد که با آنچه که در سوپر مارکت های امروزی مشاهده می کنید، شباهت داشت.

در سال 1912، والتر اچ دوبنر، یک فروشگاه مواد غذایی کوچک در سنت پاول، مینه سوتا (در ایالات متحده آمریکا) اداره می کرد و به دنبال راهی برای تقویت تجارت خود بود. با مشاهدات دقیق و تجربیات بدست آمده، او متوجه شد که مشتریان برای خرید بیشتر با محدودیت روبه­رو هستند و به راحتی نمی توانند کالاهای خود را حمل کنند.

بنابراین، دوبنر تصمیم گرفت تا روشی را ابداع کند که امکان خریدهای بیشتر را برای مشتریان فراهم کند. چهار سال طول کشید تا راه حل مناسب را به دست آورد؛ این روش شامل یک بسته ارزان، آسان برای استفاده و به اندازه کافی مستحکم برای تحویل و حمل مواد غذایی می شد.


ساک دستی قابل استفاده مجدد

ظهور ساک دستی های کاغذی

ساک دستی های دوبنر، با استفاده از یک کیسه کاغذی با سیمی که از آن عبور می کرد و برای استحکام آن کاربرد داشت، ساخته می شد. دوبنر، محصول جدیدش را ثبت کرد و آن را "ساک دستی خرید دوبنر" نامید. او این ساک دستی را به قیمت پنج سنت فروخت و ظرف سه سال، بیش از یک میلیون ساک دستی در سال به فروش رفت. در طول این مدت، تقریباً تمام ساک دستی ها از کاغذ ساخته شده بودند.

ساک دستی پلاستیکی

در سال 1933، پلی اتیلن به عنوان رایج ترین پلاستیک، به طور تصادفی در یک کارخانه شیمیایی در Northwich انگلستان ایجاد شد. در حالی که قبلاً پلی اتیلن در دسته های کوچک ایجاد شده بود، این اولین سنتز ماده ای بود که از نظر صنعتی کاربردی شده بود و در ابتدا، توسط ارتش انگلیس در خلال جنگ جهانی دوم به طور پنهانی مورد استفاده قرار می گرفت.

در دهه 1960، یک شرکت سوئدی ساک دستی پلاستیکی استاندارد "T-shirt" را به ثبت رساند. ساک دستی پلاستیکی، بازار ساک دستی های کاغذی را تحت الشعاع قرار داد، زیرا تولید پلاستیک ارزان­تر از کاغذ است.

در سال 1965، یک ساک دستی خرید پلی اتیلن تک قطعه توسط شرکت سوئدی Celloplast ثبت شد. ساک دستی پلاستیکی که توسط مهندس "استن گوستاف تولین" (مخترع کسیه پلاستیکی) طراحی شده است، به سرعت جایگزین پارچه و کاغذ در اروپا شد. تا دهه 1980، ساک دستی های خرید پلاستیکی محبوب ترین گزینه برای فروشندگان به شمار می رفت.

در سال 1982، Safeway و Kroger، دو مورد از بزرگترین سوپرمارکت های زنجیره ای در ایالات متحده، به استفاده از ساک های پلاستیکی روی آوردند. در ادامه، فروشگاه های بیشتری از این دو فروشگاه پیروی کردند و تا پایان این دهه، ساک های دستی پلاستیکی تقریباً جای ساک دستی های کاغذی را در سراسر جهان گرفتند.

ساک دستی های قابل استفاده مجدد

امروزه طیف گسترده ای از ساک دستی های خرید از جمله ساک دستی های قابل استفاده مجدد و زیست تخریب پذیر که با محیط زیست سازگار هستند، وجود دارد.

ایده ساک دستی های قابل استفاده مجدد هنگامی ایجاد شد که مردم متوجه شدند کیسه های پلاستیکی محیط را آلوده می کنند. ساک های دستی قابل استفاده مجدد در اصل هر نوع ساکی دستی هستند که می توان بارها از آن ها استفاده کرد.

مواد با دوام و روش های ساخت و ساز اطمینان می دهد که این کیسه ها برای استفاده های مجدد مقاومت زیادی دارند. این نوع ساک دستی ها در طراحی کلی، دارای یک محفظه اصلی و دسته های دوتایی است. اگرچه، طراحی ساک دستی می تواند تخصصی نیز باشد.

ساک دستی های قابل استفاده مجدد در اوایل دهه 1990 پدیدار شدند. این ساک دستی ها به اشکال مختلفی ساخته شده اند و از مواد مختلفی از قبیل پنبه تا نایلون ایجاد شدند.

در اوایل سال 2000، هنگامی که مصرف کنندگان شروع به رد کردن ساک های خرید یکبار مصرف کردند، ساک دستی های قابل استفاده مجدد رایج تر شدند. در یک مقطع از سال 2007، ساک دستی های قابل استفاده مجدد حتی به یک لوازم جانبی مد روز تبدیل شدند.

در سال 2002، بنگلادش اولین کشور در جهان بود که ممنوعیت کیسه های پلاستیکی را اعمال کرد. به دنبال آن، برخی دیگر از کشورها این اقدام را انجام دادند.

همانطور که می دانید، پلاستیک برای محیط زیست و کره زمین مضر است و بسیاری از مصرف کنندگان، کیسه های قابل استفاده مجدد را به عنوان جایگزین سازگار با محیط زیست برای کیسه های یکبار مصرف می دانند.

برخی از خرده فروشان حتی مشتریان خود را تشویق می کنند تا هنگام خرید، ساک دستی های قبلی خود را به همراه داشته باشند، زیرا این امر به فروشگاه و کاهش هزینه های آن نیز کمک می کند. برخی از فروشگاه ها حتی برای هر کیسه قابل استفاده مجدد که مشتری به همراه دارد، تخفیف در نظر می گیرند.

با وجود مضر بودن ساک دستی پلاستیکی برای محیط زیست، این ساک دستی اکنون محصولی جهانی است که با نرخ یک تریلیون در سال تولید می شود. این ساک دستی ها در اعماق بزرگ ترین اقیانوس ها وجود دارند و چالش های مهم زیست محیطی را ایجاد می کنند.

صحبت پایانی

مردم همیشه نیازمند حمل کالاهای خریداری شده خود بوده اند. همانطور که در این مقاله ذکر شد، ساک دستی ها ابتدا از پارچه ایجاد شدند. سپس، استفاده از کاغذ و پلاستیک برای ساخت ساک دستی رایج شد. بعد از پلاستیک نیز به علت اثرات مخرب محیط زیستی آن، ساک های دستی قابل استفاده مجدد به وجود آمدند. سیر تحولات ساک دستی به اینجا ختم نمی شود و قطعاً تغییرات در آینده ادامه خواهد داشت.


ساک دستی کاغذی

2021-06-15 01:02:20 

ساک دستی پلاستیکی | ساک دستی کاغذی | ساک دستی قابل استفاده مجدد


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس