گرامی‌داشت روز صنعت چاپ






روز ملی صنعت چاپ؛ نگاهی به تاریخچه آن

 

11 شهریور در تقویم ایران، روز صنعت چاپ را نشان می‌دهد. ایران با قدمت بیش‌از 100 سال در حوزه چاپ، نقش پررنگی در پیشرفت و ابداع این صنعت داشته است. اگرچه شروع این صنعت را از چین می‌دانند؛ اما ظهور صنعت چاپ و ورود چاپ‌خانه به ایران نیز، به دوره قاجار برمی‌گردد و نشان از تجربه و تخصص بالای ایرانیان در این حوزه دارد. شبکه چاپ نیز با سابقه چندین ساله و فعالیت بی‌وقفه، نقش به‌سزایی در صنعت چاپ ایران داشته است. این شبکه با ارائه خدمات حرفه‌ای و گسترده در حوزه چاپ، دامنه خود را در سطح گسترده‌تری ارتقا می‌دهد. جشن صنعت چاپ در این شبکه هرساله برگزار می‌شود و ضمن ارائه گزارشی از روند پیشرفت خود، از برنامه‌ها و اقدامات لازم برای پیشرفت صنعت چاپ نیز رونمایی می‌کند.

 

تاریخچه صنعت چاپ

چاپ به‌صورت ماشینی برای اولین‌بار در سال 1452 میلادی توسط یوهانس گوتنبرگ آلمانی آغاز شد؛ اما در واقع شروع چاپ، از زمانی است که انسان‌ها توانستند نقاشی بکشند. یوهانس گوتنبرگ، مخترع دستگاه چاپ، با ساخت ورق، جوهر با پایه روغنی و پرس برای چاپ یک کتاب موفق به تحقق ایده چاپ متحرک شد. گوتنبرگ، نخستین کسی بود که برای هر یک از حروف الفبا، یک قطعه فلزی جداگانه در نظر گرفت. او با قراردادن قطعه‌ها در کنار همدیگر، ترکیبی از کلمات مختلف را ساخت. سپس با آغشته‌کردن قطعات به مرکب و فشردن آن بر ورق‌های کاغذ، چاپ نوین را ایجاد کرد. گوتنبرگ قطعات حروف را از جنس چوب ساخت؛ سپس به امتحان سرب برای ساخت قطعات پرداخت، و بعدها از آلیاژ سرب، قلع، و آنتیموان استفاده کرد. او نسبت فلزات آلیاژ را به گونه‌ای در نظر می‌گرفت که حروف بیش‌ازحد سخت یا نرم نباشند.

گوتنبرگ روزانه 300 الی 500 برگ را چاپ می‌کرد و به‌همین شکل، موفق به چاپ نخستین کتاب مقدس شد و چاپی با  42 سطر را به‌وجود آورد. کتاب‌هایی که در آن زمان به‌چاپ می‌رسیدند به اینکونابولا معروف بودند. ابداع گوتنبرگ ظرف مدتی حدود 40 سال در کشورهای اروپایی و در شهرهایی مانند ونیز، فلورانس، پاریس و لیون رواج یافت و چاپخانه‌هایی با این روش افتتاح شدند. در فاصله سال‌های 1460- 1470 چاپ‌خانه‌هایی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی به‌وجود آمدند. پس‌از کتاب گوتنبرگ، در نیم‌قرن اول حدود چهل‌هزار کتاب به چاپ رسید و مجموع آن‌ها از 12 میلیون نسخه نیز فراتر رفت. به مرور زمان، در پایان قرن پانزدهم در اروپا، بیش‌از 200 چاپ‌خانه در 69 شهر فعالیت مستمر داشتند. یکی از چاپخانه‌هایی که در آن دوران، از فعالیت بالایی برخوردار بود، می‎توان به چاپ‌خانه آنتون کابرگر در شهر نورنبرگ اشاره کرد که تعداد ماشین‌های چاپ آن 24 دستگاه و صدها نفر در آن چاپ‌خانه مشغول به کار بودند. سه قرن پس‌از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، یک نمایشنامه‌نویس آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ‌سنگی یا لیتوگرافی را در سال 1796 میلادی اختراع کرد.

 

روش‌های مختلف چاپ

در دهه  آخر قرن  18 میلادی آلویز سنفلدر تحولاتی عظیم در چاپ ایجاد کرد، او چاپ سنگی را برای تکثیر ورقه‌های موسیقی ابداع و به‌عنوان جایگزینی برای سیاه قلم در نظر گرفت. در این روش، نگاره به‌وسیله یک قلم تیز یا عمل یک اسید بر سطح سنگ ایجاد می‌شد و نگاره را با رنگ سیاه بر سطح سنگ خاکستری ترسیم می‌کند. در این شیوه روش کار، با مرطوب‌کردن قسمت‌هایی که نمی‌خواستند چاپ شود، مانع از جذب مرکب می‌شدند و تنها قسمت‌های خشک، مرکب را جذب می‌کردند. به ‌این ‌صورت سطح چاپ شامل دو قسمت مرطوب برای قسمت‌های سفید و بخش خشک برای قسمت‌های سیاه یا رنگی می‌شود. همین شیوه چاپ، بعدها به اختراع چاپ افست منجر گردید. با گذشت زمان و اختراع عکاسی شاید بیش‌از هر عامل دیگر بر صنعت چاپ تأثیرگذار بود. با وجود این‌که اختراع عکاسی تهدیدی برای روش‌های دستی چاپ به‌حساب می‌آمد؛ اما با این اختراع، روش حساس‌کردن سطح فلز و برگرداندن تصویر، حروف و نقوش روی آن نیز ابداع شد. در پی پیشرفت عکاسی، شیوه‌های گراوور، فتوگراوور و هلیوگراوور نیز ایجاد شدند. در اوایل قرن 19 میلادی ماشین‌هایی ابداع شدند که مراحل مختلف چاپ را به‌طور خودکار انجام می‌دادند و در نتیجه سرعت چاپ افزایش یافت. همین‌طور ماشین‌های روتاتیو به‌وجود آمدند که قادر بودند در یک لحظه هر دو طرف کاغذ را چاپ می‌کردند.

 

انواع چاپ

چاپ انواع مختلفی دارد که هر کدام متناسب با موضوع خاصی کاربرد دارند. مهم‌ترین انواع چاپ و کاربرد آن‌ها به این شرح است.

  • چاپ افست: مورد استفاده در تیراژهای بالا مثل انتشارات و تبلیغات؛
  • چاپ فلسکو: مناسب در بسته‌بندی؛
  • چاپ هلیوگراور: مناسب در بسته‌بندی؛
  • چاپ سیلک اسکرین: مناسب در تبلیغات چاپ‌های تفکیکی؛
  • چاپ لترپرس: مناسب برای چاپ‌های برجسته؛
  • چاپ دیجیتال: مناسب در همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین؛
  • چاپ فلت بد: مناسب در اجسام سخت و مسطح.

 

شبکه چاپ و روند کاری آن

با پیشرفت صنعت چاپ، چاپ‌خانه‌های بسیاری در سراسر جهان به‌وجود آمدند؛ شبکه چاپ نیز در سال  1350 با مجوز از اتحادیه لیتوگراف و چاپ اسکرین، فعالیت خود را در زمینه لیتوگرافی و تهیه فیلم و زینک سنتی شروع کرد. این شبکه با گسترش فعالیت خود و ورود به عرضه خدمات چاپ افست، به یکی از اولین مجموعه‌های این حوزه تبدیل شد. همین‌طور راه‌اندازی آتلیه طراحی و گرافیک دیجیتال مبتنی‌بر چاپ در سال 1382، تغییرات گسترده‌ای را در خدمات شبکه چاپ به‌جود آورد. شبکه چاپ همچنان به گسترش شبکه خود ادامه داد و در سال 1394خدمات چاپ افست را در کنار طراحی و عکاسی تبلیغاتی در 2 شعبه مجزا در منطقه ظهیرالاسلام افزایش داد. در بهار 1400 نیز شعبه سوم را در جهت تولید طراحی جعبه‌های بسته‌بندی به خدمات خود اضافه کرد و اکنون با بیش‌از 40 پرسنل خدمات خود را در 3 شعبه با کاربردهای مختلف، به مشتریان عرضه می‌نماید. شبکه چاپ با 50 سال سابقه، فعالیت خود را بر پایه چاپ و انواع خدمات مرتبط متمرکز کرده است. تلاش و فعالیت بی‌وقفه شبکه چاپ، در کنار طراحان و متخصصان، پیشرفت‌های چشم‌گیر و همکاری با برندهای بزرگ را رقم می‌زند.

 

خدمات شبکه چاپ

شبکه چاپ با فعالیت تخصصی و حرفه‌ای خود، خدمات چاپ را از صفر تا صد به متقاضیان ارائه می‌دهند. انواع خدمات و طراحی‌ها در این شبکه از گستردگی بالایی برخوردار است. شبکه چاپ خدماتی مانند طراحی و چاپ اقلام چاپی افست، خدمات تبلیغات و بازاریابی، خدمات اداری و مالی، خدمات لیبل و برچسب، جعبه و بسته‌بندی و خدمات خاص و اختصاصی را به بهترین شکل ارائه می‌دهد. گستردگی خدمات چاپ در تمامی حوزه‌ها، متقاضیان بسیاری را برای همکاری به سمت خود جذب می‌کند. انجام خدمات پیش‌از چاپ حرفه‌ای، استفاده از کاغذ مرغوب و باکیفیت در چاپ انواع جعبه و بسته‌بندی، لیبل و برچسب و کاتالوگ، طراحی اختصاصی برای سفارش‌های خاص مشتریان، مجهز به دستگاه چاپ افست دو ورقی و جی‌تی‌او، سلفون حرارتی، طلاکوب، لترپرس و ملخی، قیمت مناسب و رقابتی، تحویل در حداکثر 72 ساعت، سفارش بدون نیاز به مراجعه حضوری، نظارت بر چاپ توسط مشتری در تمام مراحل، بسته‌بندی مناسب تمامی محصولات چاپ‌شده و ارسال به تمام نقاط کشور و همین‌طور، استفاده از جدیدترین دستگاه‌های هایدابرگ برای چاپ افست و طراحی لیتوگرافی و مراحل چاپ بعد از آن، از خدمات متنوع شبکه چاپ به‌شمار می‌رود.

 

روز ملی صنعت چاپ در ایران

صنعت چاپ ایران، بیش‌از دو سده قدمت و تلاش بی‎وقفه و زحمت مداوم کارگران، صنعت‌گران و هنرمندان، دارای هویت شد و روز 11 شهریور به‌عنوان "روز ملی صنعت چاپ" نام گرفت. این اقدام در سال 1382 با تلاش اسدالله جامی، مدیر کل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد. شبکه چاپ نیز هرساله، همزمان در 11 شهریورماه، با برگزاری جشن، روز ملی صنعت چاپ را گرامی می‌دارد. شبکه چاپ در این روز از خدمات و اقدامات اجراشده خود، در طول سال رونمایی می‌کند و روند پیشرفت مجموعه را طی یک گزارش کاری ارائه می‌دهد. این شبکه در تلاش است تا با پیشرفت در حوزه صنعت چاپ، خدمات مناسبی را برای جامعه چاپ فراهم کند. شبکه چاپ با ارائه خدمات منحصربه‌فرد خود، دامنه همکاری با برندهای بزرگ و شناخته‌شده را روزبه‌روز گسترده‌تر و وسیع‌تر می‌کند. شرکت‌ها و برندهایی که شبکه چاپ افتخار همکاری با آن‌ها را داشته است شامل اسنپ، گلدایران، کاله، اکتیو، ماموت، لیمون، بانک تجارت، بیمه سینا، مدیران خودرو، بیمه پاسارگاد و ... می‌شود.

 

گرامی‌داشت روز صنعت چاپ

در این مقاله با روز صنعت چاپ و تاریخچه آن آشنا شدید. همین‌طور در جریان مخترعان و روند ابداع دستگاه چاپ قرار گرفتید. صنعت چاپ در دنیای امروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ از این‌رو شبکه چاپ خدمات منحصربه‌فردی را در اختیار متقاضیان خود قرار داده است. شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان، بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها با ارتباط از طریق وب‌سایت شبکه چاپ، سفارش خود را ثبت و در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرید. در بالای صفحه وب‌سایت شبکه چاپ با خدمات چاپ، قیمت چاپ و قالب‌های موجود آشنا می‌شوید. همین‌طور می‌توانید از نمونه‌کارهای آن نیز دیدن کنید و برای چاپ مورد نظرتان ایده بگیرید. شبکه چاپ با اطلاعاتی درباره ما، شما را در جریان روند کاری و برنامه‌های آتی خود قرار می‌دهد و از شما دعوت می‌کند برای طراحی و چاپ مورد نیازتان با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بر اساس نیاز و بودجه شما، بهترین اتود کار را طراحی و در اختیارتان قرار ‌دهد.


2023-09-09 18:05:37 


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
کارشناس واتس اپ تلفن تماس